Andragogická didaktika

Předmětu studentům představí andragogickou didaktiku jako teoretickou i praktickou disciplínu zabývající se komplexně procesem výuky dospělých. V rámci předmětu se zaměříme na klíčová témata didaktiky dospělých jako jsou zásady androdidaktického procesu, cíle, cílová skupina, formy, metody vzdělávání dospělých a materiální didaktické prostředky. Absolvent získá základní znalosti a částečně i dovednosti k tomu, aby dokázal připravit a realizovat vzdělávací akci pro dospělé. Předmět je koncipován také jako praktické osvojení základních lektorských kompetencí týkajících se přípravy a realizace výuky pro dospělé.

Výsledky učení

Po úspěšném absolvování budou studenti schopni:

  • aplikovat získané teoretické poznatky při přípravě a realizaci vzdělávací akce pro dospělé,
  • pro konkrétní vzdělávací akci definovat cíle, cílovou skupinu, správně stanovit obsah vzdělávání, vybrat formy a metody vzdělávání a vybrat vhodnou didaktickou techniku, učební pomůcky a uspořádání výukových prostor,
  • připravit vzdělávací akci podle všech doporučení,
  • lektorovat jednoduchý formát vzdělávací akce (předávání hotových poznatků).

Obsah předmětu:

  1. Základní pojmy andragogické didaktiky, androdidaktické principy, role vzdělavatele ve vzdělávání dospělých a jeho specifika
  2. Cílová skupina ve vzdělávání dospělých, specifika dospělých jako účastníků vzdělávání, styly učení
  3. Cíle a kompetence ve vzdělávání dospělých: smysl a typologie cílů, způsoby stanovování a ověřování vzdělávacích cílů
  4. Obsah vzdělávání dospělých, didaktická transformace a redukce, minutový scénář
  5. Formy a metody vzdělávání dospělých: typologie forem a metod, pravidla stanovování metod
  6. Tradiční metody vzdělávání dospělých: přednáška, seminář, diskusní metody
  7. Moderní metody vzdělávání dospělých: skupinová práce, brainstorming, brainwriting, brainpool, případová studie a další kreativní a interaktivní metody
  8. Učební pomůcky, typologie, pravidla tvorby a výběru, praktické ukázky
  9. Didaktická technika: typologie, pravidla výběru, praktické ukázky
  10. Výukové prostory: typologie, základní psychohygienické zásady
  11. Lektorské dovednosti: praktická realizace výuky
  12. Lektorské dovednosti: vlastní nácvik s vyhodnocením