Mezinárodní vztahy a Evropská unie

Tříleté bakalářské studium

Školné

od 20 900 Kč
za semestr

Obor

Management a hospodaření ve veřejné správě

Akreditace

V akreditačním řízení

Forma

Prezenční nebo
Kombinovaná

Titul

Bakalář
(Bc.)

Uplatnění zaměření

Mezinárodní vztahy a členství státu v mezinárodních organizacích, zejm. EU, spoluvytvářejí národní politiku, výkon veřejné správy a zahraniční vztahy státu. Znalost principů mezinárodních vztahů, fungování Evropské unie, výkon evropských politik ve státní správě stejně jako mezinárodního práva tak značně posílí všeobecné porozumění fungování veřejné správy a roli ČR jako svrchovaného státu v kontextu regionálním a světovém.

Předměty v rámci zaměření
 

  • Mezinárodní vztahy a mezinárodní organizace
  • Evropská unie
  • Úvod do mezinárodního a evropského práva
  • Vyjednávání a konflikty
  • Komunikace a rétorika

Chci se přihlásit ke studiu

Napište nám o sobě pár údajů a my se vám do dvou pracovních dnů ozveme zpět s pozvánkou k přijímacímu pohovoru.

Uplatnitelnost zejména ve veřejné správě

Silný důraz na praktické uplatnění absolventů prostupuje celým studiem, a to jak výukou teoretických předmětů, kde je mimo vysoké odbornosti kladen důraz na spojení předkládaných poznatků s praxí (v každém semestru jsou 3 týdny povinné praxe), tak zejména praktickou částí výuky. Přednášky jsou vedeny odborníky v dané oblasti se značnou erudicí jak v teoretické, tak zejména v  praktické rovině přednášeného tématu. 

Zaměření oboru Management a hospodaření ve veřejné správě


Management cestovního ruchu

Politologie

Management lidských zdrojů


Hospodářská a sociální politika

Management a životní prostředí

Veřejné finance


Management rozvoje měst a regionů

Manažerské techniky a dovednosti

Mezinárodní vztahy a
Evropská unie


Bezpečnostní management

6 studijních oborů
35 zaměření

Zajímá nás názor našich studentů

Hned během prvních pár týdnů školy mi bylo jasné, že tohle byla správná volba. Měla jsem ze začátku trochu obavy ohledně předsudků, které občas kolem soukromých škol panují. Ty se ale velmi rychle rozpustily, jak pára nad hrncem.

Na škole působí odborníci z praxe a, jak se hned ukázalo, mají skutečně hodně toho, co předat. Příjemná atmosféra školy, kde si nikdo není cizí, je další poměrně příjemnou výhodou, jelikož tu nikdo není jen tvář beze jména, jen další z davu.

- Kateřina, Kriminalistika a kriminologie


Kde se obor vyučuje?


Praha 
Lindnerova 575/1
Praha - Libeň

Brno
Mezírka 775/1
Brno - střed

Orientační studijní plán

Chcete vědět, jaké předměty vás čekají od prvního do šestého semestru
a co v nich budete probírat? Pokud vám nebude něco jasné, napište nám.

Název předmětu

1. Semestr

Zaměření předmětu:

Seznámit studenty se základními ekonomickými kategoriemi, veličinami a modely ekonomické teorie jako teoretickým základem studia navazujících ekonomických a manažerských disciplín. Studenti si osvojí základní ekonomické teoretické přístupy pro individuální rozhodování při řešení problémů v hospodářské praxi.

Výstupy předmětu – výstupy učení:

Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti rozumět principům rozhodování ekonomických subjektů na mikroekonomické úrovni a klíčovým faktorům ovlivňujícím makroekonomickou rovnováhu.

Hlavní témata – obsah předmětu:

  1. Základní ekonomické pojmy, ekonomický koloběh, hranice produkčních možností.
  2. Rozhodování spotřebitele na trzích výrobků a služeb.
  3. Rozhodování firmy na trzích výrobků a služeb.
  4. Rozhodování domácností na trzích výrobních faktorů.
  5. Rozhodování firem na trzích výrobních faktorů.
  6. Rovnováha trhu. Efektivnost trhu a firmy. Tržní selhání. Mikroekonomická politika státu.
  7. Měření makroekonomické výkonnosti. Hospodářská politika, nástroje a funkce.
  8. Peníze. Trh peněz.
  9. Determinanty makroekonomické rovnováhy v krátkém období – agregátní poptávka.
  10. Determinanty makroekonomické rovnováhy v krátkém období – agregátní nabídka.
  11. Makroekonomické nerovnováhy, hospodářský cyklus, inflace, nezaměstnanost.
  12. Možnosti léčení makroekonomických nerovnováh. Hospodářský růst a jeho determinanty.
povinný

Zaměření předmětu:

Cílem předmětu je obeznámit studenty se základními postuláty právní vědy, metodiky aplikace a realizace práva, a to s důrazem na oblast práva soukromého ve vztahu k otázkám managementu.

Výstupy předmětu – výstupy učení:

Studenti budou absolvováním předmětu připravení zorientovat se v právních textech, kterým dokáží porozumět a použít právní normy na jednoduché situace.

Hlavní témata – obsah předmětu:

  1. Fenomén práva, právní normy.
  2. Prameny práva.
  3. Tvorba právních norem.
  4. Právní kultury.
  5. Subjekty práva.
  6. Systém práva.
  7. Interpretace práva
  8. Realizace právních norem.
  9. Právní vztahy.
  10. Právní odpovědnost.
  11. Aplikace práva.
  12. Právní stát.

Zaměření předmětu:

Seznámit studenty se základními výpočetními a statistickými postupy a možnostmi jejich využití v ekonomii, investování a rozhodování. Ukázat studentům možnosti matematické analýzy a prezentace statistických dat. Předmět představuje jeden ze základních prvků odborné části studijního programu.

Hlavní témata – obsah předmětu:

  1. Číselné obory: reprezentace čísel, operace s čísly, znázornění reálného čísla nebo jeho aproximace na číselné ose. Množiny: intervaly reálných čísel a operace s nimi, znázornění na číselné ose.
  2. Proměnná a výrazy: zavedení, definiční obor a nulové body výrazu, úpravy výrazů včetně dělení mnohočlenů, modelování reálné situace pomocí výrazů. Lineární rovnice a nerovnice: řešení lineárních rovnice a nerovnice s jednou neznámou, součinový a podílový tvar.
  3. Kvadratické rovnice a nerovnice, rovnice vyššího řádu o jedné neznámé.
  4. Soustavy rovnic: sčítací a dosazovací metoda, využití matic a determinantů při řešení soustav lineárních rovnic, Cramerovo pravidlo, Gaussova eliminační metoda.
  5. Závislosti, vztahy, aritmetická a geometrická posloupnost: hledání závislostí a jejich matematická interpretace, grafické znázornění (diagramy a grafy), aritmetická a geometrická posloupnost. Číselné posloupnosti: posloupnost omezená, posloupnost rostoucí a klesající, limita posloupnosti.
  6. Funkce jedné reálné proměnné: zavedení pojmu, definiční obor, obor hodnot, graf funkce, základní vlastnosti funkcí, elementární funkce. První derivace funkce a její význam.
  7. Popisná statistika. Charakteristiky polohy a variability.
  8. Kombinatorika. Úvod do teorie pravděpodobnosti. Klasická definice pravděpodobnosti, podmíněná pravděpodobnost.
  9. Náhodné jevy. Věta o násobení a sčítání pravděpodobnosti. Náhodné veličiny. Popis rozdělení pravděpodobností náhodných veličin. Charakteristiky jednorozměrných náhodných veličin.
  10. Základní pravděpodobnostní rozdělení. Náhodný výběr, výběrová zjišťování.
  11. Základy teorie statistických odhadů a testování statistických hypotéz. Úvod do matematické statistiky, základní pojmy.
  12. Úvod do regresní a korelační analýzy, jednorozměrná analýza rozptylu, analýza v kontingenčních tabulkách. Metody analýzy časových řad (elementární metody popisu dekompozice časových řad, adaptivní přístupy k modelu časových řad).

Zaměření předmětu:

Předmět se zaměřuje na osvojení si zásad odborné práce při zpracování vybraného odborného tématu na základě vyhledání, selekce a utřídění zdrojů a využití získaných znalostí z dosavadního studia včetně dovednosti jejich samostatné aplikace při řešení konkrétního problému. Studenti se seznámí s metodami tvorby odborné práce a základními přístupy kvantitativního a kvalitativního výzkumu, práce s literaturou a dalšími prameny a informačními zdroji. Prakticky si vyzkouší metody efektivního učení a práci s odborným textem.

Výstupy předmětu – výstupy učení:

Po úspěšném absolvování budou studenti schopni efektivně vyhledávat a třídit zdroje, vybrat vhodné metody zpracování odborného textu, formulovat základní východiska řešeného problému, formulovat výzkumné otázky, psát a publikovat odborný text.

Hlavní témata – obsah předmětu:

  1. Úvod do metodologie vědecké práce.
  2. Psaní odborného textu – formální a stylistické zásady zpracování textu.
  3. Práce s tématem, stanovení cílů, tvorba textu.
  4. Formy odborných/akademických textů.
  5. Zdroje a způsoby získávání informací – vyhledávání v EIZ a na internetu.
  6. Citace a plagiátorství.
  7. Hodnocení vědy, hodnocení kvality zdrojů.
  8. Etika vědecké práce.
  9. Výzkumné metody, výzkumné otázky, design výzkumu, hypotézy, proměnné.
  10. Kvalitativní výzkum – metody, rozhovory.
  11. Kvantitativní výzkum – metody, dotazníky.
  12. Metody vyhodnocování a interpretace dat, statistické vyhodnocení dat.

Výstupy předmětu – výstupy učení:

Po úspěšném absolvování studijního předmětu budou absolventi schopni:

Student bude znát a dokáže vysvětlit základní poznatky obecné psychologie, vývojové psychologie, sociální psychologie a psychologie osobnosti, které patří k základním psychologickým disciplínám. Dokáže kriticky analyzovat a v praxi implementovat poznatky obecné psychologie a aplikovat metodologii a metody psychologie při řešení některých praktických problémů v oblasti řízení lidí.

Hlavní témata – obsah předmětu:

  1. Předmět, úkoly, členění a význam psychologických věd.
  2. Historie psychologie a hlavní směry současné psychologie.
  3. Základy metodologie a metody psychologie.
  4. Kognitivní procesy.
  5. Emoce a motivace.
  6. Paměť a učení.
  7. Základy ontogenetické psychologie, determinanty psychického vývoje.
  8. Člověk v předivu interpersonálních vztahů.
  9. Osobnost – vznik, vývoj, utváření, struktura, dynamika.
  10. Vlastnosti osobnosti.
  11. Poznávání osobnosti.
  12. Zvládání náročných životních situací.
povinný

Výstupy předmětu – výstupy učení:

Cílem předmětu je zvýšit provázanost studia s potřebami praxe, tedy potřebami reálného profesního života a lépe tak reagovat na požadavky budoucích potenciálních zaměstnavatelů absolventů, a to jak z hlediska managementu, tak z hlediska ekonomiky a hospodaření. Studentovi by tento předmět měl umožnit ověřit si nabyté vědomosti z oblasti svého studijního programu jejich praktickou aplikací v konkrétních situacích běžné činnosti různých typů ekonomiky a managementu a získat zcela nové poznatky, které mu pomohou doplnit si teoretické vědomosti a získat tak ucelenější orientaci v určité problematice.

Osnova:

Na úvodním semináři budou studenti seznámeni s podmínkami, obsahem a organizací odborné praxe. Na něm také obdrží všechny potřebné formuláře:

  1. Zadání odborné praxe
  2. Rámcovou smlouvu o spolupráci při realizaci odborné praxe.
  3. Závěrečnou zprávu o realizaci odborné praxe
Cizí jazyk 1
povinný

2. Semestr

Zaměření předmětu:

Cílem předmětu je získávat klíčové znalosti z oblasti managementu, a to zejména ve vazbě na ekonomiku ve veřejné správě. V rámci studia student získá přehled o metodách, nástrojích a technikách, které jsou v praxi efektivně využitelné při řízení a hospodaření ve veřejné správě

Výstupy předmětu – výstupy učení:

  1. Management a ekonomika – úvod, pojmy, teoretické přístupy.
  2. Manažerské funkce – plánování (včetně ekonomického plánování).
  3. Manažerské funkce – organizování (včetně modelů řízení, struktur, tvorby dokumentace).
  4. Manažerské funkce – vedení a motivování (včetně odměňování a finanční motivace).
  5. Manažerské funkce – kontrola (včetně systému finanční kontroly).
  6. Manažerské funkce: analýza (včetně ekonomických analýz).
  7. Manažerské funkce: rozhodování (včetně ekonomických aspektů) a implementace.
  8. Manažerské role, manažerská komunikace, vyjednávání a řešení problémů.
  9. Základy procesního a projektového řízení.
  10. Řízení rizik, problematika etiky, korupce a podvodů.
  11. Řízení času.
  12. Řízení kvality a změn.

Zaměření předmětu:

Kurz si klade za cíl seznámit studenty se základními problémy a teoriemi politologie agenezí oboru samotného. Pozornost je věnována otázkám historického vývoje oboru a jeho vzniku. Kurz se zaobírá otázkou dimenzí politiky, veřejné moci, legality, legitimity, dělby moci, politické kultury, rolí voleb a politických stran. Stranou pozornosti nezůstanou ani klasifikace politických stran a hnutí, volebních systémů a modelů a teorií demokracie.

Výstupy předmětu – výstupy učení:

Po absolvování kurzu se student umí orientovat v základních rámcích fungování demokratického politického systému, včetně volebního a stranického systému a rovněž charakterizovat hlavní trajektorie vývoje politických stran a hnutí. Díky elementárnímu přehledu hlavních směrů politických ideologií student chápe myšlenkové zdroje současné demokratické politiky i práva.

Hlavní témata – obsah předmětu:

  1. Vymezení pojmu politologie.
  2. Vznik a vývoj politologie jako vědy.
  3. Stát, státní moc a dělba státní moci.
  4. Političtí aktéři, jejich klasifikace, role a funkce v politickém systému.
  5. Politická kultura, demagogie a populismus.
  6. Cleavages, vznik, vývoj a klasifikace politických stran a hnutí.
  7. Význam a funkce voleb; volební kampaně, politický marketing, volební geografie.
  8. Volební systémy a jejich charakteristika.
  9. Demokratické a nedemokratické politické systémy, liberální demokracie.
  10. Modely a teorie demokracie I (athénská demokracie, demokracie italských městských států, procedurální demokracie a elitismus, pluralismus a neopluralismus, polyarchie R. A. Dahla a Ch. Lindbloma, konsociační a konsenzuální model demokracie A. Lijpharta).
  11. Modely a teorie demokracie II (participativní demokracie, ekonomická demokracie, deliberativní demokracie, agonistický pluralismus, delegativní demokracie, bojeschopná demokracie, postdemokracie, asociativní demokracie, kosmopolitní demokracie).
  12. Základní směry politických ideologií

Zaměření předmětu:

Cílem předmětu je seznámit studenty s aktuálními v praxi využívanými informačními systémy ve státní správě.

Výstupy předmětu – výstupy učení:

Studenti získají praktické schopnosti získávání informací z těchto systémů a také se naučí pracovat se systémem pro evidenci dokumentů. Dále získají přehled o právních normách, které souvisí s informačními systémy, elektronickými smlouvami, či archivnictvím.

Hlavní témata – obsah předmětu:

  1. Informační systémy, základní pojetí informačních systémů (dále IS), trendy v oblasti IS/ICT.
  2. Životní cyklus vývoje IS, manažerský pohled na řízení IS.
  3. Legislativa a standardy, evropské a české právo pro oblast eGovernmentu, standardy a metodické pokyny pro tvorbu ISVS, zákony a vyhlášky související s ISVS.
  4. Základní registry veřejné správy, datové schránky.
  5. Ostatní databáze a rejstříky veřejné správy, služby systémů veřejné správy.
  6. Představení problematiky informačních systémů ve veřejné správě. Používání elektronických dokumentů.
  7. Evidence dokumentů. Životní cyklus dokumentů. Povinnost vedení spisové služby. Archivace dokumentů.
  8. Seznámení se systémem SSL Ginis.
  9. Legislativa týkající se práce s elektronickými dokumenty a jejich platností. Digitální podpis a související právní normy.
  10. Problematika práce s elektronickými dokumenty. Možnosti aplikací spisové služby, problémy konverzí, časových razítek, datových schránek, datových nosičů.
  11. Přehled zdrojů informací o platném a účinném právu a jejich relevance.
  12. Systém ASPI.

Zaměření předmětu:

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními sociologickými pojmy, teoriemi, tématy a paradigmaty sociologie tak, aby porozuměli sociálním jevům a procesům a hlouběji se zamysleli nad problémy moderní a postmoderní společnosti.

Výstupy předmětu – výstupy učení:

Po úspěšném absolvování budou studenti rozumět základním sociologickým pojmům. Výstupy učení jsou zaměřeny na získání základních znalostí a dovedností sociologického myšlení, a zejména pak pochopení hlavních principů sociologického přístupu.

Hlavní témata – obsah předmětu:

  1. Principy sociologie a sociologické perspektivy, vznik sociologie jako vědy, zakladatelé sociologie.
  2. Základní sociologická paradigmata a přístupy, hlavní sociologické teoretické směry a postavy.
  3. Kultura, jedinec a společnost, socializace.
  4. Konformita, deviace a sociální kontrola.
  5. Sociální stratifikace a nerovnost, sociální mobilita.
  6. Skupiny, organizace a byrokracie.
  7. Ekonomický systém a práce, ekonomická globalizace, vztah mezi politickým a ekonomickým systémem.
  8. Hlavní charakteristiky pracovního trhu v ČR v kontextu EU.
  9. Základy demografie a hlavní demografické trendy v ČR v evropském kontextu.
  10. Urbanizace a životní prostředí.
  11. Masová média a komunikace.
  12. Základy metodologie sociologického výzkumu a hlavní sociologické výzkumné metody.

Zaměření předmětu:

Cílem předmětu je zvýšit provázanost studia s potřebami praxe, tedy potřebami reálného profesního života a lépe tak reagovat na požadavky budoucích potenciálních zaměstnavatelů absolventů, a to jak z hlediska managementu, tak z hlediska ekonomiky a hospodaření

Výstupy předmětu – výstupy učení:

. Studentovi by tento předmět měl umožnit ověřit si nabyté vědomosti z oblasti svého studijního programu jejich praktickou aplikací v konkrétních situacích běžné činnosti různých typů ekonomiky a managementu a získat zcela nové poznatky, které mu pomohou doplnit si teoretické vědomosti a získat tak ucelenější orientaci v určité problematice.

Osnova:

Na úvodním semináři budou studenti seznámeni s podmínkami, obsahem a organizací odborné praxe. Na něm také obdrží všechny potřebné formuláře:

  1. Zadání odborné praxe
  2. Rámcovou smlouvu o spolupráci při realizaci odborné praxe
  3. Závěrečnou zprávu o realizaci odborné praxe.
Cizí jazyk 2
Povinně volitelný

3. Semestr

Zaměření předmětu:

Student získá základní teoretické znalosti z oblasti účetnictví, bude seznámen se současnou právní úpravou účetnictví pro veřejnou správu a podnikatele v České republice. Hlavní důraz je kladen na základní účetní operace na účtech rozvahových, vznik nákladů a výnosů, vznik a vykázání výsledku hospodaření, což je společné pro všechny světově respektované účetní systémy.

Výstupy předmětu – výstupy učení:

Po absolvování předmětu bude student schopen zachytit běžné hospodářské operace vyskytující se v malých a středních podnicích, zachytit uzávěrkové operace a sestavit účetní závěrku, dále bude umět využívat informace obsažené v účetních výkazech pro účely řízení a rozhodování.

Hlavní témata – obsah předmětu:

  1. Podstata a význam účetnictví. Nástroje účetnictví.
  2. Bilanční teorie. Bilance: funkce a obsah Odvození rozvahových účtů, otevírání účtů.
  3. Náklady a výnosy. Účetní dokumentace, chronologie, systematika.
  4. Kontrola správnosti účetních zápisů. Uzavírání účetních knih. Výkaznictví, Výkaz zisku a ztrát: struktura a možnosti uspořádání.
  5. Dlouhodobý majetek (rozpoznání, oceňování, vykazování), způsoby pořizování dlouhodobého majetku.
  6. Dlouhodobý majetek (vyjádření opotřebení, způsoby vyřazování a jejich účtování a vykazování).
  7. Zásoby nakupované (definice, členění, rozpoznání, oceňování, účtování způsob A, B).
  8. Finanční majetek (pokladna, bankovní účet, peníze na cestě, finanční majetek dlouhodobý, krátkodobý).
  9. Dodavatelsko-odběratelské vztahy, účtování DPH, účtování závazků a pohledávek vůči zaměstnancům.
  10. Kapitálové účty a dlouhodobé závazky, rezervy.
  11. Proces účetní uzávěrky.
  12. Účetní závěrka.

Zaměření předmětu:

Seznámit studenty se základními pojmy, metodami a technikami z oblasti řízení lidských zdrojů. Objasnit roli řízení lidských zdrojů v organizaci se specifikami veřejné správy.

Výstupy předmětu – výstupy učení:

Studující získá potřebné dovednosti a znalosti z relevantních oblastí s důrazem na motivaci pracovníků, řízení výkonu a systém odměňování v organizacích veřejné správy. Poskytuje posluchačům základ nutný pro výkon manažerských funkcí ve veřejné správě.

Hlavní témata – obsah předmětu:

  1. Úvod do řízení lidských zdrojů, uplatnění řízení lidských zdrojů v řízení organizace a veřejné správě.
  2. Organizační management.
  3. Role a osobnost manažera, styly řízení.
  4. Získávání zaměstnanců, zdroje a nástroje.
  5. Výběr zaměstnanců a využívané metody.
  6. Adaptace zaměstnance a její oblasti.
  7. Řízení výkonu a jeho determinanty.
  8. Vzdělávání a rozvoj.
  9. Pracovní kariéra a její možnosti.
  10. Systémy odměňování.
  11. Hodnocení zaměstnanců a jeho metody.
  12. Činnosti personalisty a manažera v managementu lidských zdrojů v organizaci a ve veřejné správě.

Zaměření předmětu:

Cíl předmětu je zaměřen na prokázání znalostí: 1) umět na příkladech vysvětlit a kriticky analyzovat vybrané praktické otázky veřejné správy v ČR (zejména základní pojmy, legislativu, struktury, organizaci, cíle, řízení, rozhodování, hospodaření ve veřejné správě), a to i ve vazbě na EU, 2) porozumět procesům a činnostem veřejné správy ve vazbě na odpovědnost zaměstnanců za vykonávané činnosti, za hospodaření, za vnitřní kontrolní systém (včetně příkladů hodnocení efektivnosti), 3) naučit se implementovat a zdůvodnit vybrané postupy, nástroje a techniky využitelné v praxi.

Výstupy předmětu – výstupy učení:

Studenti na základě odborných znalostí budou schopni navrhovat a zdůvodňovat použití vybraných nástrojů včetně jejich praktického použití jako je jednoduchý projekt (včetně cílů, termínů a rozpočtu), nástroje k definování cílů, vhodné analýzy (SWOT, analýza cílových skupin, analýza rizik).

Hlavní témata – obsah předmětu:

  1. Pojem a charakteristika veřejné správy, subjekty veřejné správy.
  2. Správní věda, veřejné politiky, relevantní legislativa.
  3. Reformy a modernizace veřejné správy v ČR a EU.
  4. Organizace veřejné správy – státní správa, samospráva (obce, kraje), přenesený výkon státní správy, řízení veřejné správy.
  5. Zaměstnanci ve veřejné správě (jejich role, vedoucí zaměstnanci), problematika korupce a etiky.
  6. Úkoly a cíle veřejné správy (management veřejné správy) – pojetí, obsah a systematika úkolů veřejné správy.
  7. Rozhodování a analýza (SWOT, rizik, cílových skupin atd.) ve veřejné správě (obecně, případové studie).
  8. Hospodaření ve veřejné správě, správa majetku, dotační management, zásady zdravého finančního řízení samospráv.
  9. Veřejné služby, veřejné projekty (projektové řízení) a veřejné zakázky.
  10. Kontrola a hodnocení veřejné správy – obecně, jednotlivá kritéria (efektivnost, hospodárnost, účelnost).
  11. Efektivnost a dostupnost veřejné správy – praktické problémy měření efektivnosti.
  12. Problematika EU, mezinárodní a nadnárodní organizace a veřejná správa.

Zaměření předmětu:

Studenti si osvojí zásady a metody odborné práce, práci s literaturou a prameny a dalšími heuristickými materiály a informačními zdroji. Prakticky si vyzkouší práci s odborným textem a samostatnou tvůrčí činnost. Budou individuálně konzultovat své dílčí kroky k naplnění cíle práce s vedoucím práce a s vedoucím semináře. Výstupem je zpracování pracovní verze bakalářské práce.

Hlavní témata – obsah předmětu:

  1. Metody získávání zdrojů, dat a informací.
  2. Čtení odborného textu, rešerše, kritika pramenů, zásady interpretace dat, vědecká fakta.
  3. Používání zdrojů a jejich citace, zásady správného citování, nejčastější chyby v citacích. Obecná pravidla pro bibliografické citace podle normy ČSN ISO 690.
  4. Metodologie sociologického výzkumu, kvalitativní a kvantitativní metody.
  5. Vybrané výzkumné metody a techniky vhodné pro zpracování bakalářské práce.
  6. Obsahová strukturalizace a hierarchizace textu a hlavních částí bakalářské práce.
  7. Vnitřní podoba bakalářské práce a stylistika.
  8. Charakteristika jednotlivých základních částí bakalářské práce.
  9. Vnější podoba bakalářské práce, formální náležitosti.
  10. Time management. Efektivní časový plán postupu prací při zpracovávání bakalářské práce.
  11. Prezentace bakalářské práce, příprava na diskusi a rozpravu v rámci obhajoby bakalářské práce.
  12. Skupinové a individuální konzultace, prezentace průběžných výsledků.
povinně volitelný

Zaměření předmětu:

Cílem předmětu je zvýšit provázanost studia s potřebami praxe, tedy potřebami reálného profesního života a lépe tak reagovat na požadavky budoucích potenciálních zaměstnavatelů absolventů, a to jak z hlediska managementu, tak z hlediska ekonomiky a hospodaření.

Výstupy předmětu – výstupy učení:

Studentovi by tento předmět měl umožnit ověřit si nabyté vědomosti z oblasti svého studijního programu jejich praktickou aplikací v konkrétních situacích běžné činnosti různých typů ekonomiky a managementu a získat zcela nové poznatky, které mu pomohou doplnit si teoretické vědomosti a získat tak ucelenější orientaci v určité problematice.

Osnova:

Na úvodním semináři budou studenti seznámeni s podmínkami, obsahem a organizací odborné praxe. Na něm také obdrží všechny potřebné formuláře:

  1. Zadání odborné praxe
  2. Rámcovou smlouvu o spolupráci při realizaci odborné praxe
  3. Závěrečnou zprávu o realizaci odborné praxe
Cizí jazyk 3
Povinně volitelný

4. Semestr

Zaměření předmětu:

Primárním cílem předmětu je zvládnutí praktických základů obchodního a správního práva. Předmět rovněž poskytne základní orientaci v terminologii a souvislostech jak správního, tak i obchodního práva.

Hlavní témata – obsah předmětu:

  1. Úvod do problematiky, historický vývoj obchodního práva.
  2. Podnikatel, spotřebitel, obchodní závod.
  3. Založení a vznik obchodní společnosti, povaha a právní charakteristika společenské a zakladatelské smlouvy, náležitosti společenské a zakladatelské smlouvy, neplatnost založení společnosti.
  4. Základní pojmy z práva obchodních společností. Veřejné obchodní společnosti. Komanditní společnosti. Společnost s ručením omezeným. Akciové společnosti
  5. Postavení společníka ve společnosti, přehled jeho práv a povinností.
  6. Práva a povinnosti statutárních orgánů vůči společnosti, vznik a zánik funkce, dozorčí rada, zákaz konkurence. Zrušení společnosti a jeho právní důsledky, zrušení společnosti s likvidací.
  7. Pojem a charakteristika správního práva a veřejné správy.
  8. Prameny a normy správního práva.
  9. Subjekty a vztahy ve správním právu.
  10. Pojem a charakteristika evropského správního práva.
  11. Charakteristika činnosti veřejné správy, funkce veřejné správy.
  12. Správní akty, správní řízení, opatření obecné povahy, veřejnoprávní smlouvy.
povinný

Zaměření předmětu:

Kurz se zabývá marketingovými principy ve veřejné správě. Marketing je jedním z nástrojů, který mají manažeři k dispozici ke zlepšení výkonnosti organizace a podporovat účinnou komunikaci se zúčastněnými stranami. Veřejná správa čelí jedinečným marketingovým výzvám – od nedostatečných zdrojů pro adekvátní řešení potřeb marketingu až po všeobecný nedostatek pochopení síly marketingu. Pro uplatňování marketingu ve veřejné správě je zásadní především skutečnost, že úřady státní správy a samosprávy poskytují výhradně služby, které zpravidla vyplývají ze zákonů, a to občanům ČR, kteří nemají možnost výběru poskytovatele těchto služeb. Kurz se zabývá těmito a dalšími výzvami veřejné správy. Cílem kurzu je seznámit se se základními zákonitostmi marketingového přístupu ve veřejné správě, v jejichž jádru stojí nutnost znát a naplňovat potřeby a přání občanů i veřejné správy.

Výstupy předmětu – výstupy učení:

Po úspěšném absolvování tohoto kurzu budou studenti schopni:

  • Vysvětlit základní pravidla marketingu, jeho odlišnosti v komerční sféře a ve veřejné správě
  • Identifikovat marketingové cíle pro veřejnou správu
  • Aplikovat získané znalosti při využívání marketingových nástrojů ve veřejné správě
  • kriticky a analyticky využívat informace.
  • Hlavní témata – obsah předmětu:

    1. Základní pojmy a definice. Specifika marketingu ve veřejné správě. Zákazník ve veřejné správě. Možnosti a limity marketingu ve veřejné správě
    2. Marketingový informační systém pro veřejnou správu. Informace charakterizující spravované území či výsledky činnosti veřejné správy. Informace o hodnotách, vizích, plánech a preferencích. Informace o postupech (o způsobech naplňování legislativy) a agendách. Informace o službách poskytovaných veřejnou správou.
    3. Marketingový výzkum jako komunikace s občanem – zákazníkem. Informační zdroje, GDPR.
    4. Struktura výzkumu. Realizace výzkumu, design výzkumu, metodologie, organizace výzkumu, kvantitativní výzkum, kvalitativní výzkum, smíšený výzkum.
    5. Mise, vize, marketingová strategie a taktika. Marketingový plán. Marketingové cíle. Cílové skupiny. Pozicionování. Rozpočet. Implementace plánu a vyhodnocení.
    6. Charakteristika nástrojů marketingu ve veřejné správě. Produkt a jeho specifika ve veřejné správě.
    7. Distribuce a cenová politika.
    8. Marketingová komunikace. Nositelé marketingové komunikace. Image, identita. PR, sponzoring a lobbing. Krizová komunikace ve veřejné správě.
    9. ICT v marketingu veřejné správy. E-Government. Internet a sociální sítě v komunikaci. Úřední deska. Veřejná setkání s občany. Úřadovny, SMS zprávy.
    10. Lidé a materiální prostředí. Uspokojení potřeb zákazníka a tvorba hodnot.
    11. Vytváření strategických partnerství, příležitosti a rizika. Public-Private-Partnership. CRM ve veřejné správě. Spolupráce mezi zájmovými skupinami – občané, podniky, firmy, komunální politici, správa obce/města, svazy, sdružení, neziskové organizace, kulturní a religiózní instituce apod.
    12. Nové trendy v marketingu veřejné správy.
    povinný

    Zaměření předmětu:

    Cílem předmětu Daňový systém je seznámit studenty s platným daňovým systémem České republiky z pohledu uplatňování jednotlivých daňových zákonů tak, aby byli schopni znát konstrukci a význam každé jednotlivé daně.

    Výstupy předmětu – výstupy učení:

    Po absolvování předmětu budou studenti schopni aplikovat svoje znalosti v praxi veřejnoprávních a podnikatelských subjektů a samostatně zpracovat daňová přiznání k jednotlivým daním.

    Hlavní témata – obsah předmětu:

    1. Úvod do předmětu. Základní pojmy z oblasti daní – předmět daně, poplatník daně, plátce daně, daň, sazba daně, zdaňovací období, funkce daní a dalších nástrojů příjmové politiky, teoretická východiska a rozdíly mezi daněmi a ostatní příjmy rozpočtů, členění daní, charakteristika daňového systému ČR.
    2. Daň z příjmů fyzických osob. Poplatníci, předmět daně, příjmy ze závislé činnosti.
    3. Daň z příjmů ze samostatné činnosti, sociální a zdravotní pojištění.
    4. Daň z příjmů fyzických osob. Příjmy z kapitálového majetku, příjmy z nájmu a ostatní příjmy.
    5. Daň z příjmů právnických osob. Poplatníci, základ daně, výsledek hospodaření), společné principy zdaňování fyzických a právnických osob.
    6. Daňové odpisování hmotného a nehmotného majetku, rezervy a opravné položky.
    7. Daň silniční. Předmět daně, poplatníci daně, sazby daně, osvobození, daňové přiznání.
    8. Daň z nemovitých věcí, daň z nabytí nemovitých věcí.
    9. Daň z přidané hodnoty. Základní pojmy, daňové doklady, základ daně, sazby daně, výpočet daně, registrace k dani, nárok na odpočet, daňová povinnost, nadměrný odpočet.
    10. Daň z přidané hodnoty. Zdaňování pořízení zboží z jiného členského státu, dovoz, vývoz.
    11. Daň z přidané hodnoty. Zdaňování poskytování služeb mezi subjekty z jiných členských států EU a třetích zemí. Daňové přiznání, souhrnné hlášení, kontrolní hlášení.
    12. Ostatní nepřímé daně. Spotřební daně, ekologické daně.

    Zaměření předmětu:

    Manažerské dovednosti představují ucelený soubor kompetencí zaměřených na aplikační rovině na posílení role vedoucích zaměstnanců v jejich vedoucí, řídící a rozvojové dimenzi. Předmět je zaměřen na osvojení si základních postupů trojrole vedoucího zaměstnance: manažera – leadera – kouče, tj. prizmatu řízení – vedení – rozvoje zaměstnanců.

    Výstupy předmětu – výstupy učení:

    Studující si osvojí principy, techniky a metody vedení, řízení a rozvoje zaměstnanců. Naučí se je používat jako manažerské techniky, postupy a metody pro efektivní zvládnutí role vedoucího zaměstnance i pro svůj vlastní seberozvoj.

    Hlavní témata – obsah předmětu:

    1. Manažer – leader – kouč: trojrole vedoucího zaměstnance.
    2. Manažerská komunikace: principy, kanály, úskalí, formy.
    3. Poskytování zpětné vazby, umění dávat i přijímat pochvalu i kritiku.
    4. Performance management a práce s manažerskou mřížkou.
    5. Manažerské rozhovory: motivační, hodnotící, vytýkací.
    6. Metody a techniky dlouhodobé práce s podřízenými.
    7. Týmová spolupráce a práce s týmovou dynamikou.
    8. Motivace zaměstnanců a motivační nástroje podniků.
    9. Zvládání komunikačně náročných situací z manažerské praxe.
    10. Koučink jako nástroj rozvoje zaměstnanců.
    11. Základy time a stress managementu.
    12. Work-life balance v praxi.

    Zaměření předmětu:

    Náplní předmětu je příprava bakalářské práce ve stanoveném rozsahu pod vedením vedoucího práce. Studující má za povinnost během přípravy práce konzultovat s vedoucím práce pomocí osobních konzultací anebo e- mailem v dohodnutém rozsahu (splnění konzultací je podmínkou udělení zápočtu).

    Osnova:

    1. Teze pro zpracování bakalářské práce (v přiměřeném rozsahu 10–15 normostran stran, obsahující zejména cíl práce, metody a návrh postupu zpracování),
    2. Rešerše dostupné literatury a zdrojů (v přiměřeném rozsahu dle tématu práce).

    Zaměření předmětu:

    Cílem předmětu je zvýšit provázanost studia s potřebami praxe, tedy potřebami reálného profesního života a lépe tak reagovat na požadavky budoucích potenciálních zaměstnavatelů absolventů, a to jak z hlediska managementu, tak z hlediska ekonomiky a hospodaření. Studentovi by tento předmět měl umožnit ověřit si nabyté vědomosti z oblasti svého studijního programu jejich praktickou aplikací v konkrétních situacích běžné činnosti různých typů ekonomiky a managementu a získat zcela nové poznatky, které mu pomohou doplnit si teoretické vědomosti a získat tak ucelenější orientaci v určité problematice. .

    Osnova:

    Na úvodním semináři budou studenti seznámeni s podmínkami, obsahem a organizací odborné praxe. Na něm také obdrží všechny potřebné formuláře:

    1. Zadání odborné praxe.
    2. Rámcovou smlouvu o spolupráci při realizaci odborné praxe.
    3. Závěrečnou zprávu o realizaci odborné praxe.

    5. Semestr

    Zaměření předmětu:

    Stěžejním cílem výuky předmětu je získání základních praktických poznatků ve třech oblastech, které na sebe logicky navazují, a to o finančním řízení (zejména příjmy a výdaje, rozpočtování, finanční analýzy, finanční kontrola, problematika úspor a podobně), o projektovém řízení (praktická tvorba projektu – cíle, termín, rozpočet projektu; dotační projekty atd.), a o strategickém řízení (zásady, tvorba plánů a veřejných politik, moderní metody strategického řízení). Součástí je též problematika etiky, morálky odpovědnosti manažera včetně problematiky odhalování korupce a podvodů.

    Hlavní témata – obsah předmětu:

    1. Úvod k finančnímu řízení, příjmy a výdaje veřejných rozpočtů, trendy new public management.
    2. Hospodaření ve veřejné správě, zásady zdravého finančního řízení, principy investičního a finančního rozhodování.
    3. Rozpočtování, finanční data (databáze Monitor) a finanční analýzy.
    4. Finanční kontrola, 3 E (efektivnost, hospodárnost, účinnost) – na konkrétních příkladech.
    5. Řízení úspor, řízení rizik, řízení majetku, řízení zakázek.
    6. Zásady projektového řízení.
    7. Tvorba projektu pomocí troj imperativu (cíle, termíny, rozpočet).
    8. Dotační management (projekty) a fondy EU.
    9. Zásady strategického řízení a plánování.
    10. Praktická příprava strategických dokumentů.
    11. Moderní metody strategického řízení (BSC, MBO, atd.).
    12. Etika, morálka a odpovědnost manažera, riziko finanční korupce a podvodů.

    Zaměření předmětu:

    Předmět se zaměřuje na procesy regionálního rozvoje a možnosti jejich usměrňování prostřednictvím regionální politiky a jejích nástrojů.

    Výstupy předmětu – výstupy učení:

    Studenti získají potřebné znalosti a dovednosti, potřebné pro analyzování a koncepční (strategické, politické) řešení problémů rozvoje obcí, měst a regionů.

    Hlavní témata – obsah předmětu:

    1. Regionální rozvoj – základní pojmy a vymezení.
    2. Obecná regionální politika. Regionální problémy a regionální politika. Příčiny vzniku regionální politiky. Definice regionální politiky. Vývoj regionální politiky, Vnější souvislosti a doktrinální přístupy k regionální politice (akcelerační, tradiční atd.). Motivy existence regionální politiky. Aktéři regionální politiky.
    3. Cíle a nástroje regionální politiky (makroekonomické, mikroekonomické, ostatní).
    4. Regionální politika v Evropské unii a její pozice v rámci evropských politik.
    5. Principy regionální politiky EU.
    6. Instituce a legislativa regionální politiky v EU.
    7. Evropské strukturální a investiční fondy. Fond soudržnosti. Ostatní fondy a iniciativy.
    8. Regionální politika v EU v období plánovacích obdobích 2007–2013, 2014–2020.
    9. Regionální politika v České republice: Výchozí situace, Legislativní rámec.
    10. Programové zabezpečení regionálního rozvoje a regionální politiky v České republice. Podpora regionálního rozvoje v ČR ze strany EU. Institucionální zabezpečení regionální politiky v ČR.
    11. Problémy a efektivnost regionální politiky.
    12. Budoucnost regionální politiky EU a ČR.

    Zaměření předmětu:

    Záměrem předmětu je poskytnout vědomosti a další kompetence pro oborové specializované nižší a střední manažerské pozice v oblasti krizového řízení.

    Výstupy předmětu – výstupy učení:

    Absolvent po získání teoretických znalostí dokáže vysvětlit právní normy z oblasti krizového řízení (krizové zákony), bude schopen definovat odbornou terminologii, obecné zásady, principy a činnosti orgánů krizového řízení. Dokáže popsat činnost orgánů krizového řízení jeho subjekty a jejich role. Umí vysvětlit potřebné prvky pro materiální, technické a personální řešení mimořádných událostí a krizových situací, pro zabezpečení ochrany obyvatelstva, majetku a životního prostředí.

    Hlavní témata – obsah předmětu:

    1. Koncepce krizového řízení, odborná terminologie.
    2. Aktuální právní normy, nařízení a metodiky.
    3. Vymezení hrozeb, rizik, základy analýzy rizik.
    4. Role veřejné správy, neziskových a nestátních organizací, právnických a fyzických osob.
    5. Principy a činnosti orgánů krizového řízení, bezpečnostních rad a krizových štábů a složek IZS.
    6. Krizové plánování ve veřejné správě (Krizové plány, Havarijní plány, Plány krizové připravenosti).
    7. Systém hospodářských opatření pro krizové stavy, řízení nezbytných dodávek, regulační opatření.
    8. Správa státních hmotných rezerv, informační systémy krizového řízení v oblasti zajišťování věcných zdrojů.
    9. Kritická infrastruktura.
    10. Operační příprava státu.
    11. Manažerské funkce a dovedností v krizových situacích.
    12. Krizová komunikace.

    Zaměření předmětu:

    Cílem předmětu je pochopit základy současných procesů globalizace (případně protichůdných procesů) probíhajících v rámci světové ekonomiky a politiky a jejich vazby na mezinárodní obchod a další formy mezinárodních ekonomických vztahů, které představují vnější ekonomické prostředí vývoje české ekonomiky.

    Hlavní témata – obsah předmětu:

    1. Úvod do studia, předmět a metody zkoumání globální ekonomiky
    2. Vznik a vývoj světové ekonomiky.
    3. Strukturální změny ve světové ekonomice.
    4. Mezinárodní dělba práce a mezinárodní ekonomické vztahy.
    5. Mezinárodní obchod a vývojové tendence světových trhů.
    6. Mezinárodní pohyb výrobních faktorů (kapitálu a pracovní síly) a jejich vývoj.
    7. Mezinárodní měnový a finanční systém a jejich vývoj.
    8. Transnacionální korporace a jejich role ve světové ekonomice.
    9. Integrační procesy ve světové ekonomice.
    10. Změny v rozložení ekonomického potenciálu ve světové ekonomice.
    11. Globální problémy světové ekonomiky.
    12. Vztah politiky a ekonomiky ve světovém hospodářství.

    Zaměření předmětu:

    Náplní předmětu je příprava bakalářské práce pod vedením vedoucího práce. Studující má za povinnost během přípravy práce konzultovat s vedoucím práce pomocí osobních konzultací anebo e-mailem v dohodnutém rozsahu (splnění konzultací je podmínkou udělení zápočtu).

    Osnova:

    1. Aktualizace tezí pro zpracování bakalářské práce (v přiměřeném rozsahu, obsahující zejména cíl práce, metody a návrh postupu zpracování) a aktualizace rešerše literatury,
    2. Koncept bakalářské práce (rozpracovaná teoretická i praktická část, v rozsahu 20-25 normostran).
    povinný

    Cílem předmětu je zvýšit provázanost studia s potřebami praxe, tedy potřebami reálného profesního života a lépe tak reagovat na požadavky budoucích potenciálních zaměstnavatelů absolventů, a to jak z hlediska managementu, tak z hlediska ekonomiky a hospodaření. Studentovi by tento předmět měl umožnit ověřit si nabyté vědomosti z oblasti svého studijního programu jejich praktickou aplikací v konkrétních situacích běžné činnosti různých typů ekonomiky a managementu a získat zcela nové poznatky, které mu pomohou doplnit si teoretické vědomosti a získat tak ucelenější orientaci v určité problematice.

    Osnova:

    1. Zadání odborné praxe.
    2. Rámcovou smlouvu o spolupráci při realizaci odborné praxe.
    3. Závěrečnou zprávu o realizaci odborné praxe.
    povinně volitelný

    Zaměření předmětu:

    Cílem je naučit studenty základy konstrukce a funkční principy hlavních druhů palných zbraní, střeliva pro tyto zbraně a jeho účinky v cíli. Seznámit studenty s nejpoužívanějšími druhy palných zbraní pro civilní i služební použití a jejich základními technickými parametry. Seznámit s ostatními druhy střeliva a možnostmi jejího použití k páchání trestní činnosti. Osvojit si základní odbornou terminologii, standardy a ČSN z oboru zbraní, střeliva a terminální balistiky. Z pohledu vnitřní balistiky pochopit proces výstřelu v jeho jednotlivých etapách a znát průběh jednotlivých vnitrobalistických charakteristik v závislosti na čase nebo dráze střely v hlavni. Vytvořit předpoklady pro správné použití palné zbraně a munice v krizové situaci v rámci platného právního prostředí České republiky.

    Výstupy předmětu – výstupy učení:

    Po absolvování předmětu budou studenti schopni se samostatně orientovat v problematice palných zbraní a střeliva s důrazem na malorážové zbraňové systémy používané ozbrojenými bezpečnostními sbory (OBS) a jejich použití v profesní, komerční i osobní obraně v rámci platného zákona č. 119/2002 Sb. v podmínkách ČR. Budou znát základní funkční principy, konstrukční a balistické charakteristiky KKZ a DKZ a střeliva.

    Hlavní témata – obsah předmětu:

    1. Úvod do předmětu, terminologie a ČOS. Pojem malorážový zbraňový systém a jeho složky.
    2. Vnitřní balistika hlavňové palné zbraně (HPZ). Proces výstřelu HPZ bez výtoku plynu.
    3. Etapizace vnitrobalistického děje výstřelu.
    4. Charakteristika a rozdělení malorážových palných zbraní.
    5. Konvenční zbraňové systémy a právní regulace jejich použití v podmínkách ČR.
    6. Funkční cyklus a princip palné zbraně. Konstrukce a funkce hlavních částí palné zbraně. Popis pistolí, revolverů, samopalů, pušek a speciálních zbraní.
    7. Neletální zbraně a střelivo. Zbraně kategorie „D“ ve smyslu zákona č. 119/2002 Sb.
    8. Úvod do studia střeliva. Charakteristika, konstrukce, rozdělení.
    9. Zvláštní druhy střeliva (expanzní, průbojné, frangible).
    10. Zákon č. 119/2002 Sb. (Zákon o zbraních a střelivu, 8. března 2002).
    11. Ranivá balistika. Metody hodnocení ranivého potenciálu a ranivého účinku MRS.
    12. Střelivo zavedených palných zbraní v OBS.

    6. semestr

    Zaměření předmětu:

    Cílem předmětu je prohloubit a aktualizovat klíčové znalosti z oblasti managementu (a to zejména ve vazbě na ekonomiku a hospodaření) ve veřejné správě. V rámci studia student získá a prohloubí si přehled o metodách, nástrojích a technikách, které jsou v praxi efektivně využitelné při řízení a hospodaření ve veřejné správě. Předmět aktualizuje klíčová témata ke státní závěrečné zkoušce.

    Hlavní témata – obsah předmětu:

    1. Pojmy, definice, přístupy – aktualizace pro praxi.
    2. Manažerské funkce.
    3. Analýza a rozhodování
    4. Finanční řízení.
    5. Hospodaření a rozpočtování.
    6. Personální management ve veřejné správě.
    7. Operativní versus strategické řízení.
    8. Projektové řízení a dotační management.
    9. Řízení kvality, změn a inovací.
    10. Marketing a komunikace.
    11. Morálka a etika manažera, problematika korupce.
    12. Řešení problémů, rozvoj osobnosti.

    Zaměření předmětu:

    Cílem je porozumět psychologické dimenzi vedení lidí a řízení lidských zdrojů, pochopení významu a možnosti uplatnění psychologie v organizacích a manažerské práci. Dále osvojení si základních dovedností nezbytných pro formování efektivních týmů, řešení konfliktů a rozvoj kreativity nezbytných pro učící se organizace, prohloubení sebepoznání.

    Výstupy předmětu – výstupy učení:

    Hlavní témata – obsah předmětu:

    1. Úvod, struktura předmětu, člověk v sociálním prostředí.
    2. Osobnost jedince v pracovním procesu, rozdíly mezi jednotlivci, postoje v práci.
    3. Člověk v pracovním procesu.
    4. Výběr pracovníků a metody hodnocení v relaci k požadavkům pracovní pozice.
    5. Motivace pracovního jednání, obecné a specifické teorie, různé přístupy k pracovní motivaci v relaci k osobnosti pracovníka.
    6. Pracovní spokojenost a pracovní chování, modifikace pracovního chování, pojetí kvality pracovního života.
    7. Týmy a pracovní skupiny (metody formování týmů, technika analýzy a vyjednávání role, model silového pole).
    8. Osobní, interpersonální a skupinové intervence (role konsultanta, řešení konfliktů pomocí třetí strany).
    9. Stress management-teorie a modely pracovní zátěže, klasifikace stresorů, ukazatelé zátěže a prevence zátěže, burn-out.
    10. Patologické jevy na pracovišti.
    11. Psychologické rozměry trhu.

    Zaměření předmětu:

    Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky udržitelného rozvoje, do pojmové problematiky a s tím spojených právních norem ČR a direktiv EU, případně aktuálních podkladů OSN. Součástí přípravy na problematiku bude vysvětlení historie pojmu a postupu k udržitelnosti, dále pak smyslu světové konference v Riu 1992 a jejích důsledků, pojmů a aktivit Agenda 21, lokální Agenda 21, postupy při stanovení MDG a přechodu na Agendu 2030, strategie rozvoje ČR 2030 a provázání s dalšími dokumenty. V dalším rozvoji myšlenky udržitelného rozvoje jsou posluchači seznámeni s dalšími principy a aplikacemi ve světě, v Evropě a také v ČR.

    Hlavní témata – obsah předmětu:

    1. Udržitelný rozvoj, vznik, definice, prosazování a instituce, zákony.
    2. Vývoj myšlenky UR ve světě i v ČR, navazující Evropské aktivity.
    3. Indikátory udržitelnosti a jejich využití a rozvoj.
    4. Seznámení s environmentální geografií, bezpečností a postupy prevence krizových situací v prostředí.
    5. Úvod do využití datových zdrojů.
    6. Globální oteplování, omezení CO2, mitigace, Resilient Cities a Covenant Cities, Pact of Mayors, Adaptační strategie,
    7. Koncepce environmentální bezpečnosti a přizpůsobení se vlivům změny klimatu.
    8. Směry a myšlenky v aktuální světové, evropské a české politice v ochraně životního prostředí a udržitelném rozvoji.
    9. Zákony ČR a směrnice EU a doporučení udržitelného rozvoje.
    10. Aktuální trendy jako jsou Smart Cities, Digital City, Adaptace na změnu klimatu, resilience měst, strategie adaptace, organizace na světové úrovni a rozvoj myšlenek u nás.
    11. Města a globální rozvojové cíle.
    12. Cíle Milenia a další, včetně Agendy 2030 a strategického rámce UR v ČR 2030, ICLEI.

    Náplní předmětu je příprava a zpracování bakalářské práce pod vedením vedoucího práce. Studující má za povinnost během přípravy práce konzultovat s vedoucím práce pomocí osobních konzultací anebo e-mailem minimálně (splnění konzultací je podmínkou udělení zápočtu).

    Výstupy předmětu – výstupy učení:

    Cílem předmětu je zvýšit provázanost studia s potřebami praxe, tedy potřebami reálného profesního života a lépe tak reagovat na požadavky budoucích potenciálních zaměstnavatelů absolventů, a to jak z hlediska managementu, tak z hlediska ekonomiky a hospodaření. Studentovi by tento předmět měl umožnit ověřit si nabyté vědomosti z oblasti svého studijního programu jejich praktickou aplikací v konkrétních situacích běžné činnosti různých typů ekonomiky a managementu a získat zcela nové poznatky, které mu pomohou doplnit si teoretické vědomosti a získat tak ucelenější orientaci v určité problematice.

    Osnova:

    Na úvodním semináři budou studenti seznámeni s podmínkami, obsahem a organizací odborné praxe. Na něm také obdrží všechny potřebné formuláře:

    1. Zadání odborné praxe
    2. Rámcovou smlouvu o spolupráci při realizaci odborné praxe.
    3. Závěrečnou zprávu o realizaci odborné praxe

    Povinně volitelné předměty

    Zaměření předmětu:

    Kurz představí všeobecný rámec mezinárodních vztahů a členství v mezinárodních mezivládních organizacích pro úvodní porozumění postavení ČR v mezinárodním společenství. Pozornost je věnována jak bilaterálním mezinárodním vztahům, tak multilaterálním, vč. politiky světových kongresů, mezinárodních organizací, formálních fór i neformálního vyjednávání a role diplomacie. Různorodost cílů i výstupů mezinárodní komunikace a závazků pro svrchovaný stát je ilustrována na celé škále aktuálních a globálních témat i partikulárních otázek – od ochrany mezinárodního míru a bezpečnosti po ekonomickou diplomacii, otázky migrace, změny klimatu, zahraničních investic či spolupráce v oblasti kultury, školství, rozvoje regionů, humanitární pomoci aj. Zvláštní pozornost je věnována mezinárodním mezivládním organizacím, jichž je ČR členem, jako např. EU, NATO, OSN, MMF, jejich formám, kompetencím a rozhodovacím mechanismům. Cílem je osvětlit roli státu a benefity plynoucí z členství, stejně jako omezení a princip spolupráce.

    Výstupy předmětu - Výstupy z učení

    Studenti se absolvováním kurzu budou orientovat v prostředí mezinárodních vztahů a diplomacie a porozumí varietě mezinárodních platforem a organizací, formátům jednání a prostředkům mezinárodní vládní komunikace a možnostem procesů řešení aktuálních světových otázek i partikulárních bilaterálních zájmů.

    Hlavní témata – obsah předmětu:

    1. Teorie a typologie mezinárodních vztahů
    2. Mezinárodní vztahy ve světle aktuálních otázek
    3. Bilaterální vztahy a zájmy ČR
    4. Multilaterální vztahy a členství ČR v mezinárodních organizacích
    5. Diplomacie
    6. Zahraniční politika ČR
    7. Právo mezinárodních organizací
    8. Státní svrchovanost a mezinárodní závazky; Implementace ve vnitrostátním systému
    9. Mezinárodně protiprávní chování státu a jeho důsledky
    10. Případové studie
    11. Diversifikace aktérů v mezinárodních vztazích
    12. Proměna mezinárodních vztahů ve světle nových výzev
    povinně volitelný

    Zaměření předmětu:

    Cílem předmětu je poskytnout přehled historického vývoje i současného fungování institucí Evropské unie s ohledem na význam a roli regionů v EU (zesíleně od 90. let 20. století). Důraz je kladen na historicko-teoretickou i aktuální problematiku. V historicko-teoretické části budou diskutovány nejdůležitější vybrané teoretické přístupy k evropské integraci v kontextu vývoje politiky ES/ES od 50. let minulého století. Hlavní část předmětu bude představovat rozbor fungování institucí Evropské unie dle schválené Lisabonské smlouvy. Navíc budou rozebrány další součásti evropských struktur (výbor regionů), mimo jiné i takové, které nově zavedla Lisabonská smlouva, například Evropská služba vnější akce. Výklad uzavře aktuální téma současného stavu EU, dopad finanční krize na regiony v evropských zemích a diskuse otázek souvisejících s budoucím vývojem Unie, prohlubováním evropských struktur i případným rozšiřováním EU. Evropská unie, instituce EU, vztah členských států a EU, regiony, euroregiony a jejich význam, historické i aktuální otázky samostatná četba, v případě semináře seminární práce, prezentace výsledků samostatné práce.

    Výstupy předmětu - Výstupy z učení

    Studenti si osvojí znalost Evropské unie se zaměřením na roli regionů. Seznámí se detailně se současným fungováním institucí EU dle Lisabonské smlouvy, a to v kontextu institucionálním, historickém, teoretickém i ve světle aktuálních evropských témat. Porozumí principům a hlavním myšlenkám evropské integrace a dynamice vztahů mezi státy, EU a regiony.

    Hlavní témata

    1. Pojem integrace; historie, teorie a evropská integrace,
    2. Nositelé integrace: formální a neformální integrace
    3. Historické kořeny a vývoj evropské integrace
    4. Teoretická rovina: realistický vs. liberální pojem politiky
    5. Metodická rovina: mezivládní vs. supra/nadnárodní model
    6. Národní stát, regiony a evropská integrace: Je ?europeizace? řešením?
    7. Instituce EU (praxe) ? složení, fungování, legislativní proces
    8. Evropská komise, Rada EU, Evropský parlament, Evropský soudní dvůr
    9. Výbor regionů, Poradní orgány, agentury
    10. Evropské projekty přelomu tisíciletí (východní rozšíření a transformace EU ? funkcionální a teritoriální faktory)
    11. Prohlubování EU (Lisabonská smlouva a poté)

    Zaměření předmětu:

    Cílem předmětu je charakterizovat mezinárodní právo veřejné a evropské právo (právo Evropské unie) a vymezit jejich vztah k právu vnitrostátnímu. Postupně budou studenti seznamováni s pojmem a zvláštnostmi mezinárodního práva veřejného, jeho subjekty a prameny. Pozornost bude věnována problematice mezinárodních smluv a vztahu mezinárodního práva veřejného k právu vnitrostátnímu a k právu EU. Cílem je rovněž zaměřit se na problematiku odpovědnosti za mezinárodně protiprávní jednání a na ni navazující donucovací mechanismy. Pro posluchače je důležitá také problematika ekonomické dimenze mezinárodního práva, včetně tématiky mezinárodní justice a arbitráže, řešení mezinárodních investičních sporů. Pozornost je věnována rovněž povaze práva a pramenům práva Evropské unie, pravomocem a orgánům EU, jakož i základům právní úpravy vnitřního trhu EU. V rámci práva EU je předmět zaměřen na Evropské mezinárodní právo soukromé.

    Výstupy předmětu - Výstupy z učení

    Student získá následující odborné znalosti: bude znát základy mezinárodního práva veřejného, které upravuje zejména vztahy mezi svrchovanými státy, ale i vztahy k jiným subjektům; seznámí se s otázkami vztahu mezinárodního práva k právu vnitrostátnímu a k právu Evropské unie; bude mít základní přehled o pramenech mezinárodního práva, zejména o mezinárodních smlouvách, které sehrávají stále důležitější úlohu i v oblasti vnitrostátní; seznámí se s pravidly týkajícími se odpovědnosti států, řešení sporů, donucení; seznámí se základy práva Evropské unie; seznámí se základy Evropského mezinárodního práva soukromého. Student získá následující obecné způsobilosti: bude schopen posoudit vztah mezinárodního a vnitrostátního práva, jakož i vztah práva Evropské unie k právu vnitrostátnímu; bude schopen posoudit, jak postupovat při dovolávání se práv osob v oblasti lidských práv a v oblasti investičního práva; bude schopen posoudit, jaké normy použít na řešení vztahů v oblasti evropského mezinárodního práva soukromého.

    Hlavní témata

    1. Pojem a zvláštnosti mezinárodního práva (odlišnosti od vnitrostátního práva, zejména od mezinárodního práva soukromého a od práva Evropské unie
    2. Subjekty mezinárodního práva veřejného obecně (státy, mezinárodní organizace jednotlivec, zvláštní politické jednotky), Vznik nových států, význam uznání států, suverenita států, třídění států, zánik států a sukcese
    3. Mezinárodní organizace vládní povahy, univerzální, regionální
    4. Jednotlivec jako subjekt mezinárodního práva veřejného, mezinárodní ochrana lidských práv, otázky mezinárodní ochrany investic, význam mezinárodních trestních tribunálů
    5. Prameny a normy mezinárodního práva veřejného (mezinárodní smlouvy, mezinárodní obyčejová pravidla, jejich vztah, pomocné a doplňující prameny mezinárodního práva), kodifikace mezinárodního práva
    6. Druhy pravidel mezinárodního práva (obecná, partikulární, kogentní, dispozitivní, soft law, hard law, zásady a normy). Řešení vztahu mezinárodního práva veřejného k právu vnitrostátnímu (zejména v právu ČR)
    7. Aplikace norem mezinárodního práva veřejného (řešení sporů - případy řešené mezinárodními soudními orgány, donucení v mezinárodním právu)
    8. Vznik a vývoj Evropských společenství, vznik Evropská unie, orgány EU
    9. Prameny práva EU, vztah práva EU k vnitrostátnímu právu, vnitřní trh EU, občanství, 10. Základy mezinárodního práva soukromého a obchodního
    10. Pojem a vývoj Evropského mezinárodního práva soukromého
    11. Vybrané oblasti právní úpravy
    povinně volitelný

    Zaměření předmětu:

    Cílem předmětu je připravit studenty na úspěšné vyjednávání v různém prostředí, ve kterém se pohybují, zvládání náročných konfliktních situací, předcházení konfliktům. Dosáhnout zlepšení ve zvládání stresu z konfliktních situací a zvládání náročných situací ve vyjednávání.

    Výstupy předmětu - Výstupy z učení

    Zlepšení vyjednávacího sebevědomí postaveného na vlastních hodnotách, rozvoj sebepoznání, posun v oblasti osobního rozvoje. Schopnost pracovat s emocemi při řešení konfliktů a vyjednávání. Rozvoj komunikačních schopností potřebných pro jednání a vyjednávání. Aktivní naslouchání - být dobrým posluchačem a naslouchat tomu, co říká druhá strana. Znalost vyjednávacích principů a taktik. Rozvoj asertivních dovedností. Schopnost aplikovat různé vyjednávací strategie, kooperativní vyjednávání, win win strategie.

    Hlavní témata

    1. Úvod do problematiky, psychologické aspekty ve vyjednávání
    2. Typologie osobnosti z hlediska jednání, vyjednávání a konfliktních situací
    3. Komunikační a vyjednávací sebevědomí, jak ho posílit, příprava na zvládání náročných situací při jednání, vyjednávání
    4. Emoce ve vyjednávání, emočně vypjaté situace, jak je zvládat, adekvátní reakce
    5. Konflikty, konfliktní jednání, postupy
    6. Krizové situace a vyjednávání v náročných krizových situacích
    7. Role manažera a leadra v souvislosti s vyjednáváním a řešením krizových a konfliktních situací v týmu
    8. Obchodní praktiky a obchodní strategie pro vyjednávání
    9. Manipulativní techniky, nekalé vyjednávací taktiky, manipulace ve vyjednávání, etika, morálka v oblasti vyjednávání
    10. Setkání a diskuze s odborníkem z praxe v oblasti vyjednávání a řešení konfliktních situací, 12. Upevnění získaných znalostí, best practices, sdílení zkušeností z praxe, rozvoj manažerských kompetencí pro vyjednávání
    povinně volitelný

    Zaměření předmětu:

    Předmět přináší studentům praktickou formou možnost zlepšení komunikačních dovedností, osvojení si základních principů efektivní a empatické komunikace a prezentace, zlepšení předpokladů pro profesionální prezentaci, pro zlepšení kvality mluveného i psaného projevu na úrovní zástupce firmy, agentury nebo médií. Cílem je na praktických příkladech demonstrovat pravidla, doporučení, efektivní a ověřené postupy při přípravě a realizaci mluveného a psaného projevu. Výuka tohoto předmětu si klade za cíl připravit uchazeče na zajímavé, pro posluchače přínosné a efektivní sebeprezentace, prezentace projektů, produktů, služeb, řešení apod. Studenti budou znát postupy jak zvládat náročné, vypjaté a krizové situace, které mohou při prezentacích a komunikačních příležitostech nastat. Součástí výuky jsou příklady z aktuální praxe a případové studie efektivní komunikace.

    Výstupy z učení:

    Studenti dokáží aplikovat získané poznatky v oblasti komunikace na výběru vhodných komunikačních nástrojů a volbě komunikačního mixu. Poznatky o efektivní prezentaci umí reflektovat v rámci přípravy přípravy na pohovor, na jednání, na prezentaci zvolené tématiky, znají základní pravidla profesionální komunikace, zároveň dokáží adekvátně reagovat na námitky, podněty a dotazy při prezentaci.

    Hlavní témata – obsah předmětu:

    1. Základní pravidla efektivní a profesionální komunikace, vhled do problematiky aktuálního vývoje komunikace ve firemní praxi, význam seberozvoje pro oblast komunikace
    2. Předpoklady pro zlepšení a rozvoj rétorických a prezentačních dovedností, osobnostní manažerské kompetence, psychologické aspekty pro zajímavou prezentaci, sebepoznání, práce s energií, základní rámec struktury prezentace
    3. Asertivní a empatické jednání v komunikaci, význam emoční inteligence při efektivně zvládnuté komunikaci, zvládání komunikačních konfliktů v podnikové komunikaci, blokátory, výstup ze zóny komfortu
    4. Práce se stresem, emocemi, kritikou a námitkami při prezentaci, zvládání zátěžových situací při komunikaci a prezentaci, snížení nervozity, příprava na prezentaci/komunikaci
    5. Specifika cílové skupiny – posluchačů prezentace, orientace na klienta, psychologická a pracovní typologie, vtažení publika, otázky, storytelling, jak a čím oživit prezentaci
    6. Interní komunikace ve firmě, principy a jednotlivé nástroje efektivní interní komunikace, efektivní vedení porad, komunikace v týmu. Specifika korporátní komunikace. Formáty firemních eventů a jejich principy z hlediska zaměření a účelu v interní/ externí komunikaci
    7. Externí komunikace – její role, nástroje a formáty, styly a nástroje externí komunikace firmy, budování reputace firmy, předpoklady a péče o reputaci firmy, hrozby a příležitosti, corporate design a corporate identity,
    8. Public Relations, specifika oblasti, základní pravidla PR a media relations, facilitace a moderace mediálních, PR a firemních eventů, návrh vhodného komunikačního mixu,
    9. Media training, příprava, zvládání stresu při interview, reakce na dotazy, námitky, bridging apod, Role tiskových odborů, tiskového mluvčího, PR a Media Specialistů
    10. Komunikace v písemné formě, příprava textu v interní a externí komunikaci, principy práce s textem, autorizace, follow up, krizová komunikace, out of box thinking
    11. Setkání a diskuze s odborníkem z praxe (media, komunikace, training, PR), sdílení zkušeností z aktuální praxe
    12. Ukotvení získaných poznatků do praxe, nástroje komunikace, sebeprezentace, rozvoj komunikačního sebevědomí, prezentace studentů.

    Na Ambisu studuje již 4500 studentů. 
    Buďte jedním z nich!

    Napište nám o sobě pár údajů a my se vám do dvou dnů ozveme zpět, abychom vás pozvali na přijímací pohovor.