Andragogika a andragogická didaktika
Cíle předmětu a výstupy z učení:
Předmět se věnuje představení andragogiky jako vědní disciplíny vycházející a směřující do praxe vzdělávání dospělých. Stručně se věnuje objektu a předmětu andragogiky, jakož i základnímu členění systému dalšího vzdělávání. Předmět dále představí andragogickou didaktiku jako teoretickou i praktickou disciplínu zabývající se komplexně procesem výuky dospělých. V rámci předmětu se zaměříme na klíčová témata didaktiky dospělých, jako jsou zásady androdidaktického procesu, cíle, cílová skupina, formy, metody vzdělávání dospělých a materiální didaktické prostředky. Absolvent získá základní znalosti a částečně i dovednosti k tomu, aby dokázal připravit a realizovat vzdělávací akci pro dospělé.
Výstupy z učení:
Po úspěšném absolvování budou studenti schopni:
- Definovat základní pojmy andragogiky a vzdělávání dospělých, včetně jejich objektu a předmětu, vysvětlit jejich specifičnost.
- Aplikovat získané teoretické poznatky didaktiky dospělých při přípravě a realizaci vzdělávací akce pro dospělé.
- Pro konkrétní vzdělávací akci definovat cíle, cílovou skupinu, správně stanovit obsah vzdělávání, vybrat formy a metody vzdělávání a vybrat vhodnou didaktickou techniku, učební pomůcky a uspořádání výukových prostor.
- Připravit vzdělávací akci podle definovaných doporučení.
Osnova:
- Andragogika jako vědecká disciplína, její struktura, andragogika v systému věd.
- Objekt a předmět andragogiky, specifické cílové skupiny edukace dospělých.
- Další profesní, občanské a zájmové vzdělávání dospělých.
- Základní pojmy andragogické didaktiky, androdidaktické principy.
- Role vzdělavatele ve vzdělávání dospělých a jeho specifika.
- Cílová skupina ve vzdělávání dospělých, specifika dospělých jako účastníků vzdělávání, styly učení.
- Cíle a kompetence ve vzdělávání dospělých: smysl a typologie cílů, způsoby stanovování a ověřování vzdělávacích cílů.
- Obsah vzdělávání dospělých, didaktická transformace a redukce, minutový scénář.
- Formy a metody vzdělávání dospělých: typologie forem a metod, pravidla stanovování metod, moderní metody vzdělávání dospělých.
- Učební pomůcky, výukové softwary: typologie, pravidla tvorby a výběru, praktické ukázky.
- Didaktická technika a výukové prostory: typologie, pravidla výběru, praktické ukázky.
- Zpětnovazební procesy ve vzdělávání dospělých.