Informační a mediální gramotnost

Zaměření předmětu

Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou proměny typologie zdrojů po nástupu digitální mediamorfózy, přičemž důraz je kladen na síťová digitální média jako zdroje informací. Přednášky se skrze případové studie zaměřují na rozličné přístupy ke zpracování dat, roli subjektu v interpretaci zdrojů a informací, kritické myšlení při práci s daty, mediální a marketingovou gramotnost, etické aspekty práce se zdroji apod. Významnou částí je i problematika právního základu mediální komunikace.

Vzhledem k tomu, že fungování naší společnosti je na médiích zcela závislé, je nutné se učit s (v) médiích žít. Studenti si vyzkouší, jak a jestli může reflexe mediální zkušenosti přispět k rozvoji mediální gramotnosti. Reflexe mediální zkušenosti nabízí potřebný kritický odstup, soustředí se na příležitosti, které zejména nová média nabízí (participace, učení, komunikace, kurace, digitální občanství aj.), a ze své podstaty má postupně vést ke kritické akci.

 

Hlavní témata - hlavní problémové okruhy

  1. Informační, digitální a mediální gramotnost – úvod do tematiky
  2. Role informačních zdrojů a práce s nimi, typologie zdrojů klasických a digitálních
  3. Problematika big data a možnosti jejich zpracování, pronikání umělé inteligence do zpracování dat
  4. Různé přístupy ke zdrojům na základě jejich zpracování
  5. Interpretace zdrojů a informací, kritické myšlení při práci s daty, ověřování zdrojů a dat
  6. Etické otázky práce se zdroji a informacemi - ochrana duševního vlastnictví, ochrana osobních údajů, ochrana spotřebitele, základy právního rámce v ČR
  7. Fake news a fake media, dezinformace v proměnách času, formy obrany
  8. Propaganda - základní principy a podstata fungování, manipulativní komunikace
  9. Shrnutí a aktuální problémy spojené s digitálními médii a prací s informacemi