Kreativní myšlení
Zaměření předmětu
Předmět se věnuje oblasti kreativity a kreativního myšlení, na které nahlíží z pohledu jednotlivce, procesu i společenského přesahu. Seznamuje studenty se základními oblastmi a tématy s důrazem na praktickou aplikaci a rozvíjí znalosti a schopnosti studentů produkovat kreativní výstupy své práce při řešení nejrůznějších problémů. Předmět poskytuje studentům praktický základ a motivaci k využití osobní kreativity, včetně zbavení se bariér a strachů kreativitu využívat, a znalosti, jak svou současnou kreativitu dále rozvíjet.
Hlavní témata - hlavní problémové okruhy
- Představení, základní vhled do problematiky
- Kreativita v širším a užším pojetí, druhy inteligence v kreativním procesu,
- Kreativita jako základní stavební kámen úspěchu - normálnost a kreativita, představivost, komfortní zóna, sebedůvěra, osobní kreativní vlákno a motivy ke kreativitě, vlastní cesta, chybování, proaktivní a reaktivní přístup ke kreativitě, citlivost na problémy, vystoupení z rutiny
- Zadání osobního kreativního úkolu
- Kreativita v praxi aneb jak být výjimečný - 1. část - kreativní proces, vize, studium problému, myšlenková fluence, fáze inkubace, abstraktní a konkrétní zadání v kreativním procesu
- Kreativita v praxi aneb jak být výjimečný - 2. část - stimulanty a bariéry kreativity, soustředění a pozornost, role prokrastinace, nastavení mysli ke kreativitě, emoce, stres, nálada, flow, využití intuice v kreativním procesu, rysy kreativní osobnosti
- Kreativní nástroje - kreativní zadávání, práce v týmu, brainstorming, myšlenkové mapy, improvizace a další techniky podporující tvořivost
- Kreativní prostředí - prostředí “uvnitř” a venku, lidé
- Rozpracování a validace nápadů - testování nápadů, hledání trendu, prorůstová zpětná vazba, FAIL/SAFE strategie
- Inovační myšlení, příklady kreativity v praxi, inovace a invence, přesah do businessu a veřejné sféry
- Plagiátorství a etika v kreativitě
- Závěrečné prezentace osobního kreativního úkolu a hodnocení