Management inovací
Cíle předmětu:
Seznámit studenty s nejnovějšími metodami a technikami projektového řízení inovací, dnes již standardně aplikovaného ve všech zemích moderního světa. Předmět studenty učí, jak úspěšně zvládat inovační a racionalizační projekty jako nezbytné součásti strategického řízení podniku. Cílem předmětu je rychlejší a komerčně úspěšnější zavedení produktové inovace na trh nebo zvýšení podnikové efektivnosti (produktivity). Předmět vhodným způsobem integruje jak tradiční, tak i agilní techniky projektového řízení, včetně různých ve světě i v ČR aplikovaných certifikačních standardů typu Prince2, nebo IPMA, směřujícími k vývoji nových produktů či procesním inovacím. Předmět se zabývá přípravou studenta k praktickému převzetí odpovědnosti za včasné, kvalitní a ekonomické ukončení projektových činností, včetně řízení rizik a plánového čerpání rozpočtů. Studenti si osvojí nejdůležitější praktické dovednosti zkracování kritických cest síťové analýzy i prognózování. Zdokonalí se v postupech kreativního myšlení a tvůrčího rozhodování týmu. Předmět zahrnuje aktualizované požadavky podnikové praxe. Smyslem předmětu je pomoci studentům budovat úspěšnou kariéru na globálním trhu pracovních příležitostí.
Osnova:
- Základní pojmy, orientace v tématu projektového řízení inovací v podniku.
- Rada pro výzkum, vývoj a inovace, poradní orgán vlády ČR a její dokumenty.
- Filozofie kaizen – hledání námětů inovací.
- Reingineering.
- Systém - „5S“.
- Projektový management.
- Klasické metody projektového řízení CPM a PERT se zaměřením na vývoj nového produktu. Vývojové fáze nového výrobku.
- Faktory konkurenceschopnosti výrobku. Produktivita a konkurenceschopnost.
- Celosvětové standardy projektového řízení (PMI, IPMA, PRINCE2, WBS, Agile, Scrum). Charakteristické rysy, zaměření na inovace.
- Tvorba inovační strategie, vznik akčního inovačního plánu podniku. Morfologická analýza.
- Metody analýzy úrovně inovačního řízení, inovační audit, studie proveditelnosti inovačního projektu.
- Procvičení výpočetních metod používaných v řízení inovačních projektů (CPM, PERT, Paretovy analýzy, stanovení ceny produktu, kalkulací nákladů na výrobek).