Management kvality ve zdravotnictví
Zaměření předmětu
Tento předmět přináší ucelený přehled pro managementu ve zdravotnictví. Studenti budou schopni po absolvování předmětu své znalosti aplikovat v praxi. Důraz předmětu je kladen především na řízení kvality ve zdravotnickém zařízení a dodržování standardů. Dále členění zdravotní péče, přípravu a veškeré záležitosti
spojené s auditem, rozhodováním, formulováním dlouhodobých cílů a vyhodnocení výsledků, financováním ve
zdravotnictví a orientaci ve funkci zdravotních systémů v ČR a ve světě.
Hlavní témata - hlavní problémové okruhy
- Úvod do managementu kvality – terminologie, významné osobnosti, procesy managementu jakosti, principy managementu kvality, cyklus PDCA
- Systémy řízení kvality – akreditace, certifikace
- Zdravotní péče a trh zdravotních služeb, zdravotní systémy a jejich druhy
- Standardizace – provozní a procesní standardy, standardy výsledků péče
- Standardizace dle norem ISO – nejvýznamnější normy pro management kvality
- Total quality management (TQM) – definice a jeho principy podrobně
- Management zdrojů
- Hodnocení kvality ve zdravotnických zařízeních – audit a jeho průběh ve zdravotnictví
- Indikátory kvality
- Etika ve zdravotnictví – druhy, etický postoj problematika
- Komunikace – členění,
- Informovaný souhlas pacienta a nakládání s informacemi, způsoby léčby a možné alternativy