Mezinárodní cestovní ruch
Zaměření předmětu
Cílem předmětu je získat znalosti o potřebě spolupráce jednotlivých subjektů cestovního ruchu. Budou rozebírány varianty partnerské spolupráce, které budou vysvětlovány na praktických příkladech z České republiky i ze zahraničí.
Výstupy předmětu - výstupy učení
Po úspěšném absolvování předmětu student bude schopen:
- Definovat a vysvětlit základní pojmy v mezinárodním cestovním ruchu
- Vysvětlit postavení a význam cestovního ruchu v hospodářství ČR i světa
- Charakterizovat nejdůležitější orgány a organizace cestovního ruchu v ČR a ve světě
- Orientovat se v dokumentech v oblasti mezinárodního cestovního ruchu a vysvětlit jejich dopad na řízení cestovního ruchu v ČR a ve světě
- Orientovat se v problematice současného cestovního ruchu, průběžně sledovat a vyhodnocovat situaci v oboru v českém i mezinárodním kontextu
Hlavní témata - hlavní problémové okruhy
- Cestovní ruch jako světový fenomén.
- Postavení a význam cestovního ruchu ve světové ekonomice.
- Mezinárodní organizace cestovního ruchu.
- Regionální a subregionální rozložení mezinárodního cestovního ruchu.
- Hlavní světové trhy cestovního ruchu a jejich charakteristika.
- Konkurenceschopnost a možnosti jejího měření v mezinárodním cestovním ruchu.
- Prosazování principů udržitelnosti v mezinárodním cestovním ruchu.
- Světové regiony z hlediska rozvoje cestovního ruchu.
- Aktivity mezinárodních organizací v podpoře rozvoje cestovního ruchu v rozvojových zemích – OSN, ILO, UNCTAD, FAO, UNEP, UNDP, Skupina Světové banky (IBRD, IDA, …). Aktivity UNWTO – STEP.
- Subjekty mezinárodního trhu cestovního ruchu.
- Evropa jako dominantní region světového cestovního ruchu. Význam Evropské komise pro rozvoj cestovního ruchu – dokumenty, aktivity. Legislativní dopady členství v EU do oblasti cestovního ruchu.
- Trendy budoucího vývoje mezinárodního cestovního ruchu.