Moderní technologie ve vzdělávání dospělých
Předmět studentům představí souvislosti a aktuální trendy v oblasti moderních technologií a jejich využití ve vzdělávání dospělých. Vychází z vývojových trendů a přechází do aktuálních témat, která hýbou andragogickým světem v ČR i zahraničí. Studenti postupně získají řadu informací, ale i konkrétních námětů, jak uplatnit elektronické vzdělávání, vč. množství aplikací a softwarů pro jejich tvorbu a podporu. Kurz je koncipován částečně jako distanční, některé oblasti proto budou realizovány vyučujícím a studenty distančně prostřednictvím elektronických médií či exkurzí na speciální pracoviště.
Výsledky učení:
Po úspěšném absolvování budou studenti schopni:
- aplikovat získané teoretické poznatky při přípravě a realizaci vzdělávací akce pro dospělé,
- vybrat vhodný hardware a software s ohledem na typ vzdělávací akce, její cíle, účastníky a další specifika,
- designovat elektronický kurz podle uvedených pravidel a doporučení,
- zvolit optimální technologické, formální a obsahové náležitosti elektronického kurzu,
- vybrat vhodný obsah elektronického kurzu, vytvořit, otestovat a evaluovat tento kurz,
- aplikovat aktuální trendy do praxe tvorby a realizace elektronického kurzu.
Obsah předmětu:
- Rekapitulace znalostí z andragogické didaktiky, distanční a kombinovaná forma vzdělávání dospělých
- Informační technologie ve vzdělávání dospělých
- Elektronické vzdělávání: vývoj, základní pojmy a principy
- Hardware a software pro správu elektronického vzdělávání: zařízení pro výuku, LMS, CMS a další systémy
- Softwary a aplikace pro tvorbu a zpracování videí, fotografií, infografik, ikon a dalších grafických prvků
- Pravidla designování elektronického kurzu
- Volba technologických, formálních a obsahových náležitostí elektronického kurzu
- Volba a tvorba obsahu elektronického kurzu
- Testování a evaluace elektronického kurzu
- Příklady kurzů a dalších vzdělávacích a rozvojových aktivit pro dospělé
- Aktuální trendy: gamifikace, instructional design, microlearning
- Aktuální trendy: umělá inteligence, virtuální a rozšířená realita