Sociologický a marketingový výzkum
Cíle předmětu a výstupy z učení:
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními metodami a technikami sociologického a marketingového výzkumu a jejich podmínkami a způsoby využití a zároveň jim poskytnout dostatečnou metodologickou výbavu pro přípravu jejich bakalářských prací a řešení výzkumných problémů. Důraz je kladen na zvládnutí potřebných znalostí a dovedností pro zpracování vlastního výzkumného projektu, ať již v oblasti marketingu, podnikové praxe, nebo v oblasti dalších sociálně-vědních témat. Kurz je rozdělen do dvou částí:
1. část „Sociologický výzkum“ je zaměřena na získání obecného přehledu v oblasti metod výzkumu v sociálních vědách.
2. část kurzu „Marketingový výzkum“ se věnuje konkrétním aplikacím výzkumných metod sociálních věd v marketingu a marketingovém výzkumu. Důraz je v kurzu kladen zejména na schopnost aplikovat získané znalosti v praxi. Přednášky proto předpokládají aktivní participaci studujících (zapojení do diskuse, do plnění úkolů doma i během lekcí).
Osnova:
- Co je to sociologický výzkum, jaké jsou jeho cíle, etika výzkumu
- Základní koncepty teorie a metodologie vědy (ontologie, epistemologie, metodologie, paradigma) a problém hodnotové neutrality výzkumu
- Design a proces výzkumu, stanovení výzkumné otázky v sociologickém výzkumu, stručný přehled hlavních sociologických metod výzkumu a jejich použití
- Sampling a typy výběrů v kvalitativním a kvantitativním výzkumu
- Hlavní principy kvalitativní analýzy dat a její prezentace
- Hlavní principy kvantitativní analýzy dat a její prezentace
- Strategický marketing a návaznost marketingového výzkumu na formulaci marketingové strategie
- Situační analýza, metody situační analýzy
- Postavení marketingového výzkumu ve firmě, marketingový výzkum jako proces, orientační analýza
- Cílený marketing a segmentační výzkum, výzkum chování spotřebitele
- Produktový a cenový výzkum
- Distribuční výzkum a výzkum marketingové komunikace