Strategický management II
Cíle předmětu:
Cílem předmětu je seznámit studenty s teorií strategického managementu - základními pojmy, vývojem, charakterem a procesy. V návaznosti na základní pojmy seznámit, co jsou poslání a dlouhodobé cíle podniku a poukázat na vliv vnějšího a vnitřního prostředí podniku na formulaci strategie. Poukázat na souvislost mezi strategickým řízením a strategiemi podniku. Ukázat, že strategie souvisejí se změnami a ty vycházejí z různých stupňů inovací a invence.
Výstupy z učení:
Po absolvování předmětu bude student schopen:
- sestavit poslání a vize podniku;
- bude umět charakterizovat hybné síly v odvětví;
- seznámit se s generickými strategiemi;
- sestavit proces strategického řízení podniku;
- zaměřit se na řízení změny.
Osnova:
1. Vývojové tendence managementu, charakteristika jednotlivých představitelů strategického managementu.
2. Poslání podniku a hierarchie podnikových cílů. Principy formulace podnikových cílů. Identifikace a analýza zájmových skupin.
3. Chování podniku a konkurenční výhoda.
4. Proces strategického řízení.
5. Analýza vnějšího prostředí podniku - analýza globálního prostředí, analýza odvětví, analýza konkurence aj.
6. Vliv analýzy vnějšího prostředí na strategické rozhodování.
7. Analýza vnitřního prostředí podniku - metody portfolio-analýzy aj.
8. Vliv analýzy vnitřního prostředí na strategické rozhodování.
9. Typologie podnikových strategií. Formulace strategie.
10. Kritéria a mechanismus výběru strategie, implementace strategie, řízení strategické změny.
11. Internacionalizace strategického řízení.
12. Učící se organizace.