Úvod do andragogiky
Předmět se věnuje představení andragogiky jako vědní disciplíny vycházející a směřující do praxe vzdělávání dospělých. Obsahové zaměření disciplíny se odvíjí od představení základních pojmů a souvislostí a postupně se věnuje základním tématům andragogiky a vzdělávání dospělých, přičemž se zaměřuje především na seznámení s jejím objektem, tedy dospělým člověkem v situaci vzdělávání a učení, a předmětem, tedy edukací dospělých ve všech jejích modalitách.
Výsledky učení
Po úspěšném absolvování budou studenti schopni:
- Definovat základní pojmy andragogiky a vzdělávání dospělých, včetně jejich objektu a předmětu, vysvětlit jejich specifičnost.
- Vysvětlit základní etapy vývoje andragogického myšlení a myšlenky klíčových představitelů.
- Charakterizovat jednotlivé modality a oblasti edukace dospělých a vysvětlit jejich specifika.
Obsah předmětu:
- Edukace, tedy vzdělávání a učení se dospělých, společenské změny, které vedly k jejímu rozvoji.
- Andragogika jako vědecká disciplína, její struktura, andragogika v systému společenských/humanitních věd.
- Vývoj andragogického myšlení, klíčoví představitelé teorie vzdělávání dospělých.
- Objekt andragogiky, specifické cílové skupiny edukace dospělých.
- Účast dospělých na dalším vzdělávání, motivace, bariéry, výzkumy vzdělávání dospělých.
- Předmět andragogiky – edukace dospělých.
- Kontext edukace dospělých (politické, ekonomické, sociální a technologické souvislosti).
- Modality edukace dospělých – formální, neformální a informální vzdělávání a učení se v dospělosti.
- Další profesní vzdělávání.
- Občanské a zájmové vzdělávání v dospělosti.
- Vzdělávání seniorů.
- Profesionalizace andragogické práce.