Úvod do médií a PR
Cíle předmětu a výstupy z učení:
Předmět přináší studentům praktickou formou výuky ucelený přehled základních mediálně-komunikačních teorií a přístupů. Studenti získají širší povědomí o dějinách masových médií a o jednotlivých procesech medializace zprávy během masmediální komunikace. Dalším cílem předmětu je prostřednictvím příkladů z praxe seznámit studenty s principy fungování médií jakožto sociálních institucí a komerčních organizací a naučit je kriticky analyzovat přijímaná mediální sdělení. Studenti jsou po ukončení předmětu schopni orientovat se v základní problematice médií a společnosti a jsou obeznámeni s možnostmi využití mediálně-komunikační teorie pro práci v médiích, PR a marketingu.
Osnova:
- Úvod do předmětu.
- Základní pojmy mediálních studií.
- Funkce a účinky mediální komunikace.
- Masová komunikace a role žurnalistiky.
- Mediální rutiny: mediální rámování a nastolování témat.
- Případová studie: povaha mediální komunikace v Japonsku.
- Stručné dějiny světových médií.
- Stručné dějiny českých médií.
- Analýza a interpretace mediálního textu.
- Případová studie: kritický rozbor vybraného zpravodajského textu.
- Účinky televize, internetu a nových médií.
- Shrnutí, rozbor konkrétních příkladů z praxe.