Úvod do sociální komunikace

Cíle předmětu a výstupy z učení:

Předmět přináší studentům praktickou formu výuky ucelený přehled o základních charakteristikách, typech, a účincích sociální komunikace. Studenti získají širší povědomí o jednotlivých sociálně-psychologických procesech v rámci interpersonální, skupinové, a interkulturní komunikace. Cílem je prostřednictvím praktických příkladů seznámit studenty s principy fungování jednotlivých sociálně-komunikačních teorií, a poukázat na jejich specifika v daných kontextech včetně aplikací v rámci jiných oborů. Na konkrétních příkladech má předmět poukázat na pravidla fungování komunikace mezi klienty a institucemi ve společnosti a na komunikační kompetence a bariéry interkulturní komunikace. Studenti jsou po ukončení předmětu schopni orientovat se v základních pojmech sociální komunikace a jsou obeznámeni s možnostmi využití daných teorií pro komunikaci s klienty, firemní marketing, nebo pro komunikační strategie během mezikulturní interakce.

Osnova:

  1. Úvod do předmětu sociální komunikace.
  2. Sociální komunikace a sociální psychologie.
  3. Sociální interakce, sociální skupiny a sociální konflikty.
  4. Verbální a neverbální komunikace.
  5. Sociální percepce a sociální kognice.
  6. Komunikační modely a transakční analýza.
  7. Sociální komunikace v rámci jiných oborů.
  8. Případová studie: komunikace s klientem v sociálních službách.
  9. Interkulturní komunikace a mezikulturní adaptace.
  10. Případová studie: interkulturní komunikace v Japonsku.
  11. Bariéry sociální komunikace.

Shrnutí, rozbor příkladů a ukázek praxe.