Strategické řízení a rozhodování v cestovním ruchu
Zaměření předmětu:
Cílem předmětu je seznámit studenty s podstatou strategického řízení a rozhodování v podnicích a destinacích cestovního ruchu. Na příkladech vybraných podniků a destinací cestovního ruchu procvičit uplatňování segmentace hostů, metod marketingového výzkumu a marketingových nástrojů s cílem optimalizovat hospodářské výsledky, zlepšit kvalitu poskytovaných služeb a uplatnit se na zahraničních trzích cestovního ruchu.
Výsledky učení:
Po úspěšném absolvování budou studenti schopni vysvětlit podstatu a jednotlivé fáze strategického řízení a rozhodování v cestovním ruchu, vyjmenovat a charakterizovat metody marketingového výzkumu využívané v cestovním ruchu, popsat jednotlivé marketingové nástroje a vysvětlit jejich využití s ohledem na tržní situaci, definovat pojem spotřebního chování v cestovním ruchu, charakterizovat hlavní světové a evropské trhy cestovního ruchu a analyzovat a zhodnotit stávající situaci podniku cestovního ruchu na domácím i zahraničním trhu cestovního ruchu, vytvořit marketingový plán podniku a navrhnout marketingové strategie s ohledem na vybraný tržní segment a trh cestovního ruchu.
Obsah předmětu:
- Ekonomické přínosy cestovního ruchu. Plánování v cestovním ruchu.
- Úvod do marketingu podniků cestovního ruchu.
- Marketingový výzkum a analýza tržních příležitostí. Spotřební chování účastníka cestovního ruchu.
- Marketingová strategie, marketingový mix, umísťování a cíle marketingu.
- Marketingový plán a jeho sestavení. Specifika a nástroje marketingového mixu podniků cestovního ruchu.
- Marketing destinací a jeho uplatňování v podmínkách České republiky.
- Statistické sledování cestovního ruchu, využití informací pro aktivní marketing a strategické plánování rozvoje cestovního ruchu. Satelitní účet cestovního ruchu.
- Dosavadní vývoj a současný stav mezinárodního cestovního ruchu, postavení České republiky v evropském a světovém cestovním ruchu.
- Hlavní světové trhy cestovního ruchu, jejich analýza a perspektivy dalšího rozvoje.
- Strategie a taktika pronikání České republiky na zahraniční trhy cestovního ruchu.