Základy mezinárodního obchodu

Obsah předmětu:

Umožnit studentům orientovat se v oblasti zahraničních obchodních vztahů se zřetelem na jejich základní principy. Získat praktické i základní teoretické znalosti z oblasti mezinárodního obchodu, které vytvářejí předpoklady pro aplikaci v rámci managementu ve velkých mezinárodních firmách (zejména v obchodních firmách, bankách a dalších finančních institucích), i pro práci v českých podnicích, které se zapojují do zahraničněobchodní činnosti. Poskytuje základní přehled o mezinárodním obchodě jak z makroekonomického, tak i mikroekonomického pohledu, umožňuje poznat hlavní oblasti fungování teorie i praxe mezinárodního obchodu a zahraničně obchodní politiky, jako důležitých podmínek současného řízení obchodních i finančních transakcí spojených s touto sférou podnikání. Prostřednictvím představení praktických ukázek obchodních případů umožní propojit obecné ekonomické znalosti studenta s lepší orientací v dané problematice.

Osnova předmětu:

  1. Postavení a role medzinárodního obchodu jako součásti mezinárodních ekonomických vztahů, globální a národní ekonomiky,vztah k procesům globalizace.
  2. Mezinárodní obchod, jeho historické a současné vývojové tendence a strukturální změny.
  3. Teoretické základy mezinárodního obchodu a zahraničně obchodní politiky států, makroekonomický pohled na vznik a rozvoj zahraničního a mezinárodního obchodu.
  4. Základy techniky a logistiky obchodních operací v mezinárodním obchodě a přehled s tím spojených podmínek a dokumentů.
  5. Právní normy platné v rámci realizace obchodních vztahů, kupní smlouvy, specifika uzavírání zahraničně-obchodních kontraktů a stanovení jejich podmínek.
  6. Rizika v mezinárodním obchodě a jejich eliminace.
  7. Úloha mezinárodního platebního styku a vybraných platebních instrumentů při obsluze mezinárodního obchodu.
  8. Způsoby financování mezinárodního obchodu a pojišťování rizik - tradiční a alternativní metody, role globálních finančních trhů při financování a zajišťování měnových rizik.
  9. Statistické vykazování mezinárodního obchodu, bilancování mezinárodního obchodu, zahraniční obchod státu a vnější ekonomická rovnováha.
  10. Zahraničně obchodní politika států a její nástroje.
  11. Mezinárodní ekonomická integrace a její vliv na rozvoj mezinárodního obchodu.
  12. Národní a mezinárodní instituce orientované na podporu zahraničního a mezinárodního obchodu.