Základy mezinárodního obchodu
Cílem předmětu je umožnit studentům orientovat se v základních principech zahraničních obchodních vztahů a získat základní teoretické i praktické znalosti z oblasti mezinárodního obchodu. Poskytnout studentům základní přehled o mezinárodním obchodě jak z makroekonomického, tak i mikroekonomického pohledu a o úloze národních i mezinárodních institucích pro podporu zahraničního a mezinárodního obchodu, ale i o vlivu mezinárodního obchodu na proces globalizace. Studenti se seznámí s v praxi používanými instrumenty platebního styku a s možnými riziky mezinárodního obchodu. Prostřednictvím představení praktických ukázek obchodních případů umožní propojit obecné ekonomické znalosti studenta s lepší orientací v dané problematice.
Po absolvování předmětu studenti budou schopni:
- Chápat postavení a roli mezinárodního obchodu jako součásti mezinárodních ekonomických vztahů a jeho vztahu k procesům globalizace
- Seznámit se s hlavními právními normami používanými při realizaci obchodních vztahů
- Objasnit podstatu mezinárodního platebního styku a instrumentů používaných při financování mezinárodního obchodu
- Seznámit se s hlavními riziky mezinárodního obchodu a možnostmi jejich eliminace
- Orientovat se v národních a mezinárodních institucích pro podporu zahraničního a mezinárodního obchodu
Hlavní témata:
- Mezinárodní obchod jako součást mezinárodních ekonomických vztahů a vliv na globalizaci
- Národní a mezinárodní instituce mezinárodního obchodu
- Instrumenty zahraničního obchodu a eliminace rizik
- Způsoby financování mezinárodního obchodu a role globálních finančních trhů při jejich financování
- Zahraničně obchodní politika států a její nástroje
- Statistické vykazování mezinárodního obchodu