Jak se připravit na pohovor?

Máte před sebou pracovní pohovor? Možná úplně první v životě? Ať první nebo desátý, pohovor do nové práce je vždycky tak trochu stresová záležitost. Pokud se ale dostatečně připravíte, budete se cítit klidnější. 

Je to jako s každou jinou zkouškou v životě, příprava je důležitá a není radno ji podcenit. Nesázejte na to, že pracovní pohovor „nějak zvládnete“. Máte jen jednu šanci, a když ji prošvihnete, zbydou vám jen oči pro pláč. Díky svědomité přípravě budete odcházet s pocitem, že jste udělali maximum. Sepsali jsme pro vás šest tipů, jak na pracovním pohovoru zabodovat. Pojďme si je společně projít. 

1. O firmě si zjistěte co nejvíc informací 

Zní to jako naprostá samozřejmost, ale věřte, že ne každý věnuje zjišťování informací o firmě, kam se hlásí, tolik času, kolik je třeba. Ukažte, že máte přehled, že vás firma zajímá a o práci máte skutečný zájem. Uděláte tím dojem. Na co se zaměřit – čím se firma zabývá, jaká je její historie, zda patří do nějaké skupiny firem, jaká je podniková kultura, kdo ve firmě pracuje, jak se jmenují majitelé. Hodně zjistíte z webových stránek i ze sociálních sítí, určitě mrkněte na LinkedIn nebo googlete klíčová hesla. Zjištěné informace si někam poznamenejte, cestou na pohovor si všechno znovu pročtete a osvěžíte.

2. Upravte si životopis na míru 

Životopis musí být vždy připraven na míru konkrétní pozici. Odmažte nerelevantní zkušenosti a zdůrazněte ty, které souvisejí s danou pozicí, na kterou se hlásíte. Personalista porovnává popis pracovní náplně v inzerátu s dovednostmi kandidáta. Všímejte si v inzerátu, co je důležité pro firmu, a napište to podobně (PC znalosti, znalost jazyků, zkušenosti s administrativou, jednání s klienty, týmová práce apod.). Zamyslete se, jaké další dovednosti by mohly být pro firmu na hledané pozici užitečné, a pokud je ovládáte, buďte proaktivní a rozhodně je uveďte.  

Pokud vás trápí, že jako student nebo absolvent nemáte mnoho pracovních zkušeností a nevíte, co do životopisu uvést, mrkněte na náš článek Jak si jako čerstvý absolvent napsat zajímavý životopis, kde najdete spoustu praktických tipů.  

3. Připravte se na otázky, které nejspíš zazní

Asi není potřeba promýšlet odpovědi na otázky: Kde se vidíte za deset let? Nebo: Jaký bude váš přínos pro naši společnost? Ale rozhodně neprohloupíte, když se zamyslíte nad formulací odpovědí na otázky, které jsou na pohovorech opravdu velmi časté. Povězte mi něco o sobě? Co vás zaujalo na pracovní pozici, na kterou se hlásíte? Proč chcete dělat zrovna tuhle práci? A proč chcete pracovat právě u nás? Co umíte? Jaké jsou vaše silné stránky?    

Sepište si otázky a promyslete odpovědi, které si doma zkuste říct nahlas a pohovor si „zahrát nanečisto“ – ať už sami nebo s někým z kamarádů nebo z rodiny. Zní to možná trochu absurdně, ale na pohovoru budete určitě lehce ve stresu a mluvit spatra není snadné. Nechcete koktat, hledat slova, ani těžce formulovat věty. Jasně, důležité je být přirozený a nepapouškovat naučené básničky. Ale zároveň mějte na mysli, že štěstí přeje připraveným. A určitě bude lepší na poprvé cvičně koktat doma v obýváku než v zasedačce na pohovoru. Účelem toho všeho je dorazit na pohovor s co nejlepší představou o tom, co chcete říct a jak to chcete říct. Čím lepší příprava, tím méně stresu, jednodušší bude i případná improvizace a přirozeněji vám naběhne klidné vystupování. 

4. Can we switch to English?

Znalost angličtiny je dnes už považovaná za samozřejmost. Ne všechny pozice její používání vyžadují, ale i v takovém případě se vám může stát, že si vás na pohovoru budou chtít vyzkoušet. Pokud v inzerátu zmínka o angličtině byla, o to větší je pravděpodobnost, že na ni na pohovoru dojde. Velmi často se stává, že pohovor probíhá česky a v určitou chvíli prostě plynule přejde do angličtiny. Připravte se na to, protože pokud jste trémista nebo angličtina není vaší silnou stránkou, může to pro vás být opravdu velmi nepříjemné. 

I v tomhle případě je dobré nepodcenit přípravu a vyzkoušet si mluvení doma a nahlas. Zkuste se v angličtině představit, povědět pár vět o tom, co studujete, co chcete dělat, proč jste se na inzerát přihlásili, co vás na práci zajímá. Nepouštějte se do komplikovaných souvětí, používejte co nejjednodušší věty. Pokud je pro vás angličtina výzva, sepište si text na papír, ať nemusíte vařit z vody. Třeba se vás budou ptát na něco jiného, ale pár důležitých slovíček si tak určitě zapamatujete a budete se mít čeho chytit. 

5. Blížíme se k nepříjemnému tématu: peníze 

Peníze jsou vždycky ožehavé téma. A o to víc je potřeba, abyste na diskuzi o platu byli připraveni. Nestřílejte částku od boku. Podívejte se na inzeráty, jaký je běžný plat na obdobných pozicích, pokud máte kamarády, kteří podobnou práci dělají, poraďte se s nimi. Na pohovoru navrhněte částku, která odpovídá vašim zkušenostem a aktuální situaci na trhu práce. Existují také různé webové portály pro výpočet platu. 

Pokud při pohovoru na téma peněz nedojde, nebojte se tuhle otázku otevřít, ideálně na konci, až bude prostor na vaše dotazy. Řekněte to jednoduše, třeba: „Zajímalo by mě, v jakém platovém rozmezí se zhruba pohybujeme.“ Pokud se nehlásíte na neplacenou stáž, je určitě v pořádku otázku peněz probrat, ať víte, že jste všichni na stejné vlně. Není nutné hned na místě vyřešit všechny detaily, ale je dobré mít alespoň základní představu.

6. Pár praktických rad na závěr 

Naplánujte si cestu, nechte si časovou rezervu, ať máte jistotu, že přijdete včas. Není nic horšího, než mít na pohovor zpoždění a nebo přiběhnout sice na čas, ale uřícení a vystresovaní. 

Uložte si kontaktní údaje na člověka, se kterým se máte potkat, abyste mu mohli zavolat, pokud by se přeci jen něco neplánovaně pokazilo. 

Zamyslete se nad tím, co si vzít na sebe. Zohledněte, do jaké firmy se hlásíte – jiný dress code zvolíte do nadnárodní finanční korporace a odlišný do startupu s uvolněnější atmosférou. Nicméně i u neformálního ošacení se řiďte heslem, že méně je více. 


A to je všechno. Už jen tím, že jste si přečetli tenhle článek, jste odstartovali vaši svědomitou přípravu na pohovor. Dál už je to na vás. Držíme palce, ať zazáříte a získáte svoji práci snů!