Cíl předmětu:
Předmět by měl přinést jeho absolventům informace o pedagogice jako základní vědní disciplíně zabývající se výchovou, vzděláváním a školstvím.
Výstupy z učení:
- Seznámení studentů se základními pedagogickými disciplínami, složkami výchovy, etapami výchovného procesu a základy metodologie výzkumu v pedagogice.
Obsah předmětu:
- Úvod do předmětu, přehled povinné a doporučené literatury, podmínky a požadavky na ZK. Zadání seminárních prací. Pedagogika jako vědní obor, předmět pedagogiky, metody pedagogiky, pedagogika a jiné vědy, struktura pedagogiky.
- Vývoj názorů na výchovu a vzdělávání od starověku po současnost.
- Systém pedagogických disciplín. Faktory rozvoje lidského jedince – dědičnost – prostředí – výchova. Podmínky výchovy.
- Výchova jako předmět pedagogické vědy. Výchova a sebevýchova. Rysy výchovy, výchovné cíle a výchovné styly.
- Činitelé výchovy. Pedagog, vychovávaný jedinec, výchovné prostředky. Pedagogické principy.
- Výchovný proces a jeho etapy. Efektivita výchovného procesu. Výchovné zásady.
- Základní pedagogické pojmy a jejich vzájemné vztahy. Terminologické problémy. Vzdělávání, vzdělání, vyučování, učení.
- Student a školní třída, skupinová interakce, výchovný systém školy.
- Osobnost učitele, typologie učitele, význam a osobnost učitele, učitel a etika jeho práce, kompetence pedagoga, standardy učitelské kvalifikace.
- Metodologie pedagogiky, základy výzkumu v pedagogice. Metody pedagogického výzkumu.
- Sociální prostředí mládeže, pedagogické problémy využití volného času.
- Výchovná funkce rodiny, současné probémy v rodinné výchově, spolupráce školy s rodičovskou veřejností